Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων στις 12/10/2022, με θέμα ημερήσιας διάταξης την ενημέρωση των μελών της Επιτροπής, από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη, για την πορεία υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0».
Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:
– Kύριε Υπουργέ είναι πραγματικά απαράδεκτο να μας στέλνετε τα στοιχεία την τελευταία στιγμή. Προφανώς, έτσι δεν είμαστε σε θέση να τα μελετήσουμε σωστά και να συμβάλουμε εποικοδομητικά στη συζήτηση. Σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν γίνεται κάτι τέτοιο, ελπίζοντας να μην οφείλεται τουλάχιστον σε σκοπιμότητα. Σε κάθε περίπτωση επιφυλασσόμαστε για τους αριθμούς που θα πούμε αφού δεν είχαμε τον απαραίτητο χρόνο ελέγχου τους. Χρειάζεται πάντα ο χρόνος επανελέγχου.
– Όσον αφορά στο θέμα μας, με τον πληθωρισμό στο 10% σε ετήσια βάση, στο 8,1% διαμορφώθηκε ο μέσος τον Σεπτέμβρη, τα 13,5 δισεκατομμύρια που θα λάβουμε έως το τέλος του έτους θα γίνουν αμέσως 12,2 δις, ενώ τα υπόλοιπα 4,25 δις θα είναι ακόμη λιγότερα. Επομένως, θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν τα ποσά τιμαριθμικά για να καλυφθεί το κόστος των δράσεων ενώ επιπλέον θα αυξηθούν τα επιτόκια των δανείων που μοχλεύουν τα παραπάνω ποσά.
– Ειδικότερα, σύμφωνα με τη Σύμβαση του Ταμείου Ανάκαμψης, που ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2021 με τον νόμο 4822, προβλεπόταν στην παράγραφο 5 στο Προοίμιο της Σύμβασης Ευρωπαϊκής Ένωσης Ελλάδος τα εξής:
– Πρώτον, το ποσό των 13. 515.000.000 κ.λπ. ήτοι το 76% διαθέσιμο με νομική δέσμευση έως και την 31η Δεκεμβρίου του 2022.
– Δεύτερον, επιπλέον 4.254.000.000 κλπ., δηλαδή το 24% μπορεί να δοθεί μεταξύ της 1ης Ιανουαρίου του 2023 και της 31ης Δεκεμβρίου του 2024 υπό κάποιους όρους. Αναφέρεται επίσης το ποσό των δανείων, το οποίο είναι μέγιστου ύψους 12.727.538.920, δηλαδή όσο η μόχλευση κατά 0,72 φορές της μη επιστρεπτέας χρηματοδότησης.
– Συνεχίζοντας, η Ελλάδα μπορούσε να πάρει συνολικά 3.964.672.598 ευρώ για το 2021 με βάση τουλάχιστον τη Σύμβαση. Όσα δηλαδή προεγκρίθηκαν και δεν πληρώθηκαν το 2021 αλλά το 2022; Όταν ακούγονταν από εσάς κύριε Υπουργέ πολύ υψηλότερα ποσά έως και 7,9 δις για το 2021, όπως θα καταθέσουμε στα Πρακτικά; Μήπως προεξοφλούσατε λέγοντας αυτά τα ποσά την ιδιωτική συμμετοχή με μόχλευση 1,86; Αυτό τουλάχιστον φαίνεται από τον πολλαπλασιασμό 3,9 επί 1,86, έτσι φαίνεται κατά προσέγγιση.
– Στον προϋπολογισμό του 2022 είχαν εγγραφεί πληρωμές 3,19 δισ. Εάν πρόκειται για την επιχορήγηση, χωρίς τα δάνεια, τότε πρέπει να λάβουμε ακόμη 1,48 δισ. το 2022; Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2023, αυτό που μόλις κατατέθηκε, αναφέρεται πως εισπράχθηκαν 307 εκατ. το 2021 που δεν υπήρχαν πριν, ενώ προβλέπονται 3,2 δισ. το 2022 και 3,46 δισ. το 2023, οπότε καθυστερεί η είσπραξη των 13,5 δισ. για τα έργα που έχετε, ήδη, εντάξει. Πού είναι εδώ η αλήθεια και πού είναι το ψέμα; Πώς αιτιολογούνται όλα αυτά, εάν είναι πράγματι έτσι και δεν κάνουν κάποιο λάθος; Κατά την άποψή μας, βέβαια, τα χρήματα του Ταμείου Ανασυγκρότησης θα προσφέρουν ελάχιστα, ενώ τα δάνεια θα προστεθούν στο χρέος, αν και μόλις το αρνηθήκατε, αν κατάλαβα καλά.
– Το χρέος μας ενδιαφέρει, κύριε Υπουργέ, δεν μας ενδιαφέρει το έλλειμμα. Το χρέος, αυτά που οφείλουμε, όχι το τυπικό που γράφεται στο έλλειμμα. Πόσο μάλλον όταν τα ελλείμματα 2020 και 2021, οι ζημίες, δηλαδή, που προκάλεσε η κυβέρνηση σας στο κράτος μας, ήταν 30,4 δισεκατομμύρια. Όταν ακόμη και την πενταετία του ΣΥΡΙΖΑ, εννοώ το 2015 – 2019, όλα αυτά τα έτη, το έλλειμμα ήταν μόλις 5,13 δις. Αν είναι δυνατόν.
– Ελπίζουμε, πάντως, να μην θελήσετε να προβάλλετε το χρέος ως ποσοστό του ονομαστικού ΑΕΠ, συμπεριλαμβάνοντας τον πληθωρισμό όπως ακούγεται, αφού κάτι τέτοιο θα θύμιζε, τουλάχιστον σε εμάς, τον κύριο Αλογοσκούφη, που συμπεριέλαβε τη μαύρη οικονομία, για να μειώσει τον δείκτη και να αποκρύψει τη σπατάλη, με τα γνωστά επακόλουθα.
– Ποια είναι αλήθεια η πραγματική ωφέλεια των μεταρρυθμίσεων, σε εισαγωγικά, με τα 355 νομοθετήματα της σελίδας 12;
– Ο σκοπός σας είναι να πάρετε ότι μπορέσετε από το Ταμείο Ανασυγκρότησης, αδιαφορώντας για το τι θα κοστίσει στους Έλληνες, όπως γινόταν σε μεγάλο βαθμό με τα ΕΣΠΑ; Να δίνετε, δηλαδή, δέκα για να παίρνετε πέντε; Από τις μεταρρυθμίσεις, πάντως, που είδαμε στο συνημμένο 2, καταλάβαμε την αιτία της κατάθεσης ορισμένων περίεργων νομοσχεδίων, αφού πρόκειται για προαπαιτούμενα.
– Όσον αφορά την εφαρμογή του Προγράμματος, κάνει ό,τι θέλει η Επιτροπή, αφού φαίνεται καθαρά στο οργανόγραμμα που θα καταθέσουμε στα πρακτικά για να μη χαθεί ότι αυτή συνδιαλέγεται με την Ευρωπαϊκή Ένωση και η κυβέρνηση απλά εφαρμόζει. Η Επιτροπή τα κάνει όλα! Για διάφορες δε διατάξεις που ψηφίστηκαν, αποφάσισε η Ειδική Επιτροπή Συντονισμού κατά παρέκκλιση.