Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων 17/10/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων στις 17/10/2022, επί του προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2023.

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Κρίμα που δεν έχουμε πληθωρισμό 20% αφού έτσι θα ήταν ακόμη πιο υψηλό το ΑΕΠ μας και πιο χαμηλό το χρέος ως προς το ΑΕΠ, χωρίς να κάνει απολύτως τίποτα.

– Όσον αφορά την ανθεκτικότητα και την ανθεκτική και οχυρωμένη οικονομία, μας θύμισε πραγματικά τον κύριο Αλογοσκούφη το 2007. Σε σχέση με την έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία, το σωστό είναι πως θα παραμείνουμε σε εποπτεία τουλάχιστον έως το 2060, κάτι που είναι ανάλογο με τη διεθνή οικονομική εποπτεία, τη ΔΟΕ το 1997 μετά τη χρεοκοπία μας. Τώρα, δημοσιονομικός χώρος με ζημιές δεν υπάρχει.

– Πρόκειται για το πόσο μας επιτρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση να παράγουμε ζημίες, που χρηματοδοτούμε με δανεικά, τα οποία θα πληρώσουμε πανάκριβα εμείς τα παιδιά μας και τα παιδιά των παιδιών τους. Τέλος, ανάπτυξη που στηρίζεται στην κατανάλωση με δανεικά, είχαμε και τη δεκαετία πριν το 2009, με τα γνωστά αποτελέσματα που προβλέπουμε και για το σχετικά άμεσο μέλλον.

– Θα ξεκινήσουμε από το ότι δεν διαπιστώσαμε ούτε σε αυτό το προσχέδιο του προϋπολογισμού, να γίνεται προσπάθεια επίλυσης των βασικών προβλημάτων της οικονομίας μας, αφού πρόκειται για μία λογιστική αποτύπωση μεγεθών με πολλές ασάφειες και αμφιλεγόμενες προβλέψεις, χωρίς κανένα απολύτως όραμα για την Ελλάδα.

– Ποια είναι αυτά τα προβλήματα; Το αποτυχημένο οικονομικό μας μοντέλο, όπου αυξάνεται ακόμη περισσότερο η εξάρτησή μας από την μονοκαλλιέργεια του τουρισμού, το μη βιώσιμο αν και για κάποιο επιπλέον χρόνο εξυπηρετήσιμο δημόσιο χρέος, το τεράστιο κόκκινο ιδιωτικό χρέος, μοναδικό στα παγκόσμια ιστορικά χρονικά, τα συνεχή ελλείμματα του προϋπολογισμού, τα αντίστοιχα του εμπορικού μας ισοζυγίου, επίσης του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, ο αδύναμος ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου, ο χαμηλός μέσος ρυθμός ανάπτυξης οικονομίας μας κλπ..

– Επιγραμματικά σε ορισμένα από αυτά, δεν έχει νόημα να αυξάνεται ο τουρισμός όταν καλύπτει πάνω από το 80% των αναγκών του με εισαγωγές, ενώ η κυβέρνηση δεν κάνει καμία προσπάθεια να τον συνδέσει με την πρωτογενή μας παραγωγή και με τη μεταποίηση. Πόσο μάλλον, όταν ένα μεγάλο μέρος των εσόδων του, οδηγείται στις ξένες εταιρείες όπως στην TUI ή στα γερμανικά αεροδρόμια της Fraport, ενώ πρόκειται για έναν προκυκλικό εντάσεως κεφαλαίου κλάδο, ο οποίος είναι εξαιρετικά επικίνδυνος σε εποχές ύφεσης όπως αυτή που προβλέπεται για το μέλλον.

– Σε σχέση με το δημόσιο χρέος, είναι ξεκάθαρο πως συνεχίζεται η άνοδος του, παρά το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας του κεντρικού κράτους, από 388 δισ. το 2021 στα 392 δις. το 2022 και στα 495 δις. το 2023, σύμφωνα με το προσχέδιο, ενώ της γενικής κυβέρνησης από 353 δισ. το 2021 στα 355 δις το 2022 και στα 457 δις το 2023.

– Εύλογα, βέβαια, αναρωτιέται κανείς, πώς είναι δυνατόν να αυξάνεται το χρέος του κεντρικού κράτους από τα 388 δισ το 2021 στα 395 δις το 2023, δηλαδή, κατά 6,69 δισ., όταν τα ελλείμματα και των δύο ετών είναι 13,2 δισ. Μειώνονται τα ταμειακά διαθέσιμα ή συμβαίνει κάτι άλλο, κάποιο θαύμα ίσως; Πόσα είναι ακριβώς τα ταμειακά διαθέσιμα, χωρίς τα 15,6 δισ. του ASM και τα διαθέσιμα των οργανισμών του δημοσίου; Κάποια στιγμή θα πρέπει να απαντηθεί.

– Αναφορικά με τον ρυθμό ανάπτυξης, θα αναφέρουμε απλά αυτό που είπε ο κ. Γιαννίτσης πρόσφατα, για να μην τα λέμε πάντοτε μόνο εμείς. Είπε, λοιπόν, για να ξαναπιάσουμε το ΑΕΠ του 2019 ξοδέψαμε 55 δισ., δηλαδή το 33% του ΑΕΠ μιας χρονιάς.

– Τι να περιμένει κανείς όμως από μία χώρα το 16% του ΑΕΠ της οποίας, δηλαδή, το διπλάσιο της βιομηχανικής της παραγωγής, προέρχεται από το real estate, δηλαδή, από ενοίκιο και αγοραπωλησίες ακινήτων, ενώ το αποκαλούμε ανάπτυξη.

– Η ανάπτυξη της οικονομίας μας προήλθε κυρίως από την κατανάλωση με δανεικά, σημειώνοντας πως η κατανάλωση αυξήθηκε κατά 11,4% το πρώτο εξάμηνο του 2022, συνεισφέροντας 7,9 ποσοστιαίες μονάδες στην άνοδο του ΑΕΠ, ενώ οι επενδύσεις συνέβαλαν μόλις κατά 1,4 ποσοστιαίες μονάδες.

– Ο πληθωρισμός προσφοράς, σε συνδυασμό με την υφεσιακή άνοδο των επιτοκίων και με τα ενεργειακά γεωπολιτικά προβλήματα, θα προκαλέσει αλυσιδωτές κρίσεις, κυριότερες ίσως από τις οποίες θα είναι οι κρίσεις δανεισμού και κόστους ζωής- δανεισμού και κόστους ζωής, πρέπει να το καταλάβει κανείς- με εξαιρετικά ευάλωτη εδώ τη χώρα μας.

– Για το 2023 η πρόβλεψη ανάπτυξης 2,1% φαίνεται λογική, έναντι 1,5% της Ευρωζώνης, λόγω των νέων μέτρων, των αυξήσεων στις συντάξεις και στους μισθούς που έχουν ανακοινωθεί, αν και δεν μπορεί να είναι κανένας σίγουρος με τόσες κρίσεις σε εξέλιξη, ιδιαίτερα με την ενεργειακή.

– Συνεχίζοντας με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την ΑΑΔΕ έχουν αυξηθεί στα 112,6 δισ.. Παρά το ότι έχουν διαγραφεί στον απολογισμό περί τα 100 δισ. ρωτήσαμε γιατί δεν αφαιρούνται και δεν έχουμε πάρει μέχρι σήμερα καμία απάντηση.

Προηγούμενο άρθροΚώστας Χήτας – Κόντρα στη βουλή με Χαρακόπουλο & Παπαθανασίου για αντιμετώπιση παιδοβιαστών 17/10/2022
Επόμενο άρθροΘέμα: Ελλείψεις οδηγών λεωφορείων στην δημοτική συγκοινωνία του Χαϊδαρίου