Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 03/05/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 03/05/2022, των σχεδίων νόμων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών:
Α. «Κύρωση της Συμφωνίας Αεροπορικών Υπηρεσιών μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Χιλής».
Β. «Κύρωση της Συμφωνίας Αεροπορικών Μεταφορών μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Αραβικής Δημοκρατίας της Αιγύπτου».
Γ. «Κύρωση της Αεροπορικής Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις :

– Όπως αναφέρεται, οι συμβάσεις της Χιλής και της Σαουδικής Αραβίας, στηρίζονται στη σύμβαση διεθνούς πολιτικής αεροπορίας το 1944, ενώ έχουν σκοπό να προωθήσουν ένα σύστημα αεροπορικών μεταφορών, που θα βασίζεται στον ανταγωνισμό των αεροπορικών εταιρειών στην αγορά, με ελάχιστη κυβερνητική παρέμβαση και ρύθμιση, καθώς επίσης με ίσες ευκαιρίες.

– Πρόκειται αλήθεια εδώ για αυτορρύθμιση; Για κάτι, δηλαδή, σαν το χρηματιστήριο ενέργειας του κυρίου Χατζηδάκη, που είχε υποσχεθεί πως θα μειώσει τις τιμές του ηλεκτρικού με τη βοήθεια της ανεξάρτητης ΡΑΕ; Πότε υπολογίζετε, αλήθεια, να βρει τα υπερκέρδη του καρτέλ η ΡΑΕ και να τα φορολογήσει η κυβέρνηση με το 90% που υποσχέθηκε; Ή μήπως ήταν απλά ο συνήθης λαϊκισμός της;

– Με τις αεροπορικές συμβάσεις, βέβαια, δεν είναι μόνο το κόστος που οφείλει να μας ενδιαφέρει, αλλά επιπλέον η ασφάλεια του κοινού και η εθνική μας ασφάλεια. Γιατί αλήθεια στη σύμβαση με την Αίγυπτο, γίνεται μεν, επίσης, αναφορά στη σύμβαση του 1944, αλλά όχι σε μη κυβερνητική παρέμβαση.

– Όσον αφορά την Αίγυπτο, είναι μια ακόμη πιο πολυπληθής χώρα, αλλά με προβλήματα διαχείρισης του αυξανόμενου πληθυσμού της και της φτώχειας. Mε την οποία, όμως, έχουμε κοινά συμφέροντα, όπως το θέμα του East Med που παραπαίει και του καλωδίου ηλεκτρικής σύνδεσης, που όμως δεν γνωρίζουμε εάν θα υλοποιηθεί και με τι κόστος. Σε κάθε περίπτωση, είναι θετικό να έχουμε καλές σχέσεις και με τις δύο αυτές χώρες, μεταξύ άλλων, ως αντιστάθμισμα της τουρκικής απειλής. Σημειώνοντας, όμως, πως η Τουρκία τις προσεγγίζει πρόσφατα και μάλιστα, με μεγάλη επιτυχία.

– Η Χιλή είναι μία μακρινή χώρα, με διπλάσιο πληθυσμό και με λίγο χαμηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ από το δικό μας, με την οποία όμως δεν έχουμε άμεσες επαφές.

– Διαθέτει, βέβαια, σημαντικούς πόρους και έχει υποφέρει τα πάνδεινα από το Δ.Ν.Τ., όπως με το κεφαλαιοποιητικό σύστημα των συντάξεων, που εισήγαγε ο κ. Χατζηδάκης στην Ελλάδα και το οποίο απέτυχε πλήρως στη Χιλή, καθώς και με τα επίσης αποτυχημένα πρότυπα έργα, που νομοθέτησε η ελληνική Κυβέρνηση, πρόσφατα. Όπως φαίνεται, δεν μαθαίνουμε τίποτα από τα παθήματα των άλλων. Σήμερα, η Χιλή αλλάζει πορεία και Σύνταγμα.

– Συνεχίζοντας, δεν παρέχονται δαπάνες από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για καμία από τις τρεις Συμβάσεις, ενώ για αυτή με τη Σαουδική Αραβία δεν υποβλήθηκε καν Έκθεση. Το θεωρούμε απαράδεκτο.

– Οι μεταφορές μεταξύ δύο προορισμών της ίδιας επικράτειας δεν επιτρέπονται. Εντούτοις, στην περίπτωση της Σαουδικής Αραβίας, υπάρχει το ενδεχόμενο συνδυασμένων μεταφορών – οι διατροπικές υπηρεσίες, όπως ονομάζονται, ή toll roads, στο άρθρο 29. Το γεγονός αυτό μπορεί να είναι σημαντικό για τον ανταγωνισμό. Οπότε, θα θέλαμε να γνωρίζουμε γιατί υπάρχει αυτή η διαφοροποίηση όσον αφορά στη Σαουδική Αραβία.

– Σε σχέση με τις εύλογες χρεώσεις και το θεμιτό ανταγωνισμό, υπάρχουν αρκετές αοριστίες -κάτι που έχουμε υποδείξει και σε άλλες συμβάσεις, χωρίς να μάς δοθεί καμία απάντηση.

– Σε σχέση με την ασφάλεια πτήσεων. Υπάρχει αναφορά σε μέτρα ελέγχου των Κανονισμών Ασφαλείας από τα αεροσκάφη και στο δικαίωμα αναστολής της εξουσιοδότησης λειτουργίας, εάν παραβιάζονται. Πώς, όμως, θα συμβεί στην Ελλάδα, όταν η Υ.Π.Α. δεν είναι σε κάθε αεροδρόμιο και η Α.Π.Α. ελέγχει εξ αποστάσεως; Πάντως, στον ορισμό «Αεροπορικές Αρχές» των Συμβάσεων – στο άρθρο 1- αναφέρεται η Υ.Π.Α. και όχι η Α.Π.Α.. Ισχύει, αλήθεια; Ποια από τις δύο θα είναι υπεύθυνες;

– Στη Σύμβαση με την Αίγυπτο. Γιατί καθυστέρησε τόσο πολύ, αφού είχε υπογραφεί ήδη επί ΣΥΡΙΖΑ;

– Σχετικά με τη Σαουδική Αραβία, είναι ενδιαφέρον όσον αφορά τη σύμβαση ότι σκοπεύει να ιδρύσει έναν μεγάλο εθνικό αερομεταφορέα, ανταγωνιστικό των Emirates. Στις επαφές της δε με το Υπουργείο Τουρισμού αναφέρεται η αύξηση της αεροπορικής κίνησης και δόθηκε έμφαση στους τουριστικούς λιμένες, όπου πρόσφατα ψηφίστηκε νομοσχέδιο για τα σκάφη αναψυχής με την επένδυση 160 εκατομμυρίων από τα 320 εκατομμύρια που αντιστοιχούν στο Υπουργείο Τουρισμού από το Ταμείο Ανάκαμψης.

– Στο άρθρο 27, που επίσης δεν υπάρχει στις άλλες συμβάσεις, προβλέπεται η συνεργασία κωδικών με άλλες εταιρείες. Αναγράφεται, όμως, πως πρέπει να γνωστοποιείται πότε αυτό συμβαίνει στον αγοραστή καθώς επίσης ότι αυτή η συνεργασία δεν μπορεί να υπολογίζεται εις βάρος των δικαιωμάτων χωρητικότητας του αερομεταφορέα. Τι σημαίνει αυτό ακριβώς;

Προηγούμενο άρθροΘέμα: Λογαριασμός-ηλεκτροσόκ για τον Δήμο Αγιάς της Λάρισας
Επόμενο άρθροΘέμα: Παραβίαση από τον Άρειο Πάγο υποχρεώσεων που επιβάλλει το ενωσιακό Δίκαιο εις βάρος των δανειοληπτών σε ελβετικό φράγκο