Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 18/04/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 18/04/2022, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και άλλες διατάξεις».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις :

– Ξεκινώντας από το άρθρο 2 η ερώτησή μας – δεν υπάρχει κάποιος να την απαντήσει βέβαια- είναι, γιατί το μητρώο πλοίων ελέγχεται από την ΑΑΔΕ και όχι από το Υπουργείο Ναυτιλίας, όπως το μητρώο Ν.Ε.Π.Α. στο άρθρο 58, ενώ δεν μας απάντησε ο Υπουργός, ποια είναι η διαφορά με το υφιστάμενο μητρώο στην ΑΑΔΕ.

– Εμείς είμαστε επιφυλακτικοί γενικότερα σχετικά με το τι παρέχετε στις ανεξάρτητες αρχές, οι οποίες είναι στην ουσία εξαρτημένες από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από τα ιδιωτικά συμφέροντα, όπως φαίνεται από το καρτέλ στην ενέργεια με τις ευλογίες της Ρ.Α.Ε.. Εκτός αυτού είναι θέμα εθνικής ασφαλείας η άμεση γνώση των πλοίων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, οπότε πρέπει να είναι ευθύνη του Υπουργείου.

– Στο άρθρο 3 βλέπουμε κατ΄αρχάς πως εξισώνονται οι σημαίες της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης όταν εμείς έχουμε μεγαλύτερη εξάρτηση από τη θάλασσα. Αλήθεια, θέλουμε να δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στην Ελλάδα σκάφη αναψυχής με σημαίες φορολογικών παραδείσων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως, της Ολλανδίας ή του Λουξεμβούργου; Μιας χώρας που έχει 151 πλοία, αλλά καθόλου θάλασσα, καθώς, επίσης, ειδικό πλαίσιο για επαγγελματικό Mega Yachting, σύμφωνα με μελέτη της Deloitte; Μήπως του Λιχτενστάιν που είναι μέλος της ΕΟΧ και έχει, επίσης, σημαία ενώ έως πρόσφατα ήταν η έδρα του εφοπλιστή, του κ. Μαρτίνου;

– Η άρση πάντως του καμποτάζ της κρουαζιέρας εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δρομολογήθηκε το 2011 με τα προαπαιτούμενα των μνημονίων δεν είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των επιβατών home porting, σύμφωνα με έρευνα της διαΝΕΟσις, αλλά αντίθετα μειώθηκαν σημαντικά. Τεράστια η μείωση.

– Νομίζει αλήθεια πως θα πείσει κάποιον με σημαία Λουξεμβούργου ή Βερμούδων να εγγραφεί στο μητρώο της ΑΑΔΕ και να έχει πρόσβαση στα στοιχεία του; Πόσο μάλλον όταν μπορεί να έχει πλήρη φορολογική απαλλαγή στο φορολογικό παράδεισο;

– Είναι σωστό να στηριχθεί η απασχόληση στις τοπικές κοινότητες ειδικά με τα παραδοσιακά καΐκια, αλλά σε κάποιες ειδικές περιπτώσεις, όταν δεν υπάρχει άλλη μεταφορική δυνατότητα, μήπως θα έπρεπε να επιτρέπεται;

– Στο άρθρο 4 η ύπαρξη ελάχιστων ημερών ναύλωσης είναι κάτι ανάλογο με τα τεκμήρια, με τα οποία εμείς δεν συμφωνούμε γενικότερα, αν το καταλάβουμε σωστά. Εάν είναι αυτός ο λόγος θα πρέπει να υπάρχει κάποιος τρόπος να αντικατοπτρίζει τα έσοδα, καθώς, επίσης, να λαμβάνεται υπόψη η περιοχή και η περίοδος μίσθωσης, δηλαδή, ο ελάχιστος αριθμός ημερών. Οπότε τα έσοδα θα πρέπει να είναι διαφορετικά στη Μύκονο από ό,τι στην Ανάφη για παράδειγμα, ενώ η περίοδος μίσθωσης τον Μάιο δεν είναι η ίδια με αυτή του Αυγούστου όσον αφορά τα έσοδα, όπως ακριβώς συμβαίνει με τα ξενοδοχεία.

– Εκτός αυτού, όπως και με το τέλος στο άρθρο 9, θα μπορούσαν να λαμβάνονται υπόψη οι δαπάνες που γίνονται στην Ελλάδα. Δηλαδή, όσο περισσότερα ξοδεύει τόσο να μειώνεται το τέλος ή να δίνονται οι φοροελαφρύνσεις με βάση τα τιμολόγια στην Ελλάδα, αντί φοροαπαλλαγές από Φ.Π.Α. του άρθρο 65 παράγραφος 2 που προφανώς έχουν δημοσιονομικό κόστος.

– Σε σχέση με τις διατάξεις στις παραγράφους 2β, 3ζ και 2δ, όπου για τα πλοία με ξένη σημαία εφαρμόζονται αντίστοιχα ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις με τα ελληνικά, δεν πρόκειται για ένα παραθυράκι ή αδικία έναντι των ημεδαπών που, ενδεχομένως, λειτουργούν με άλλα κοστολόγια, με άλλα πληρώματα κ.λπ.;

– Τι προβλέπεται για τις περιπτώσεις που δεν πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις της δραστηριοποίησης ενός τέτοιου επαγγελματικού πλοίου αλλοδαπής, με δεδομένο το ότι μπορεί να αποχωρήσει από την Ελλάδα, να αλλάξει κάτοχο και να μην πληρώσει ούτε τα πρόστιμα;

– Το άρθρο 18, το e-ναυλοσύμφωνο και το e-Charter permission διασυνδέεται με το e-μητρώο πλοίων της ΑΑΤΕ για να παρακολουθούνται με ανάλογο τρόπο, όπως οι ενοικιάσεις δωματίων με το Airbnb; Θα γίνεται με τον ίδιο τρόπο για τα πλοία με σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή τρίτης χώρας; Εκτός αυτού προβλέπεται η δια λειτουργικότητα του e-Charter permission με συστήματα τρίτων φορέων του δημοσίου τομέα.

– Σε ποιους τρίτους φορείς του δημοσίου γίνεται αναφορά; Τέτοια ασάφεια παντού υπάρχει στο νομοσχέδιο. Θα πρέπει να διασφαλιστεί η χρήση προσωπικών δεδομένων, όπως οι κινήσεις αφού προβλέπεται δια λειτουργικότητα μέσω διαδικτυακών υπηρεσιών του e-Charter permission με συστήματα τρίτων φορέων του δημοσίου τομέα.

– Στο άρθρο 21, τα πιο σημαντικά θέματα καθορίζονται με υπουργικές αποφάσεις και όχι με νόμους,

– Πρόκειται για μία συνήθη τακτική της Κυβέρνησης που εμείς θεωρούμε, όταν εμπλέκουμε σε κάποια νομοσχέδια εντελώς απαράδεκτη.

Προηγούμενο άρθροΘέμα: Αίτημα ΚΕΔΕ αναγνώρισης Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης
Επόμενο άρθροΒασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 18/04/2022