Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 21/10/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 21/10/2022, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την τροποποίηση της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ και άλλες περιβαλλοντικές διατάξεις».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Κύριε Υπουργέ είναι καλύτερα να μην αναφέρεστε στους δείκτες της ελληνικής οικονομίας. Είναι κάτι για το οποίο φαντάζομαι ότι δεν έχετε σωστή εικόνα. Θα σας πούμε μόνο πως ανάπτυξη στηριζόμενη στην κατανάλωση με δανεικά, με δίδυμα ελλείμματα, είχαμε επίσης τη δεκαετία πριν το 2009 με τα γνωστά αποτελέσματα παρά το ότι τότε η συνολική κατάσταση της οικονομίας μας ήταν απείρως καλύτερη συγκριτικά με τη σημερινή. Σκεφτείτε μόνο πως τα κόκκινα δάνεια το 2009 ήταν 4,5 % και σήμερα πλησιάζουν στο 150%. Εκτός αυτού η κυβέρνησή σας προκάλεσε ζημιές στη χώρα της τάξης των 30 δισεκατομμυρίων μέσα σε δύο μόλις χρόνια. Δεν έχει συμβεί ποτέ μέχρι σήμερα στην ιστορία.

– Σκεφτείτε μόνο πως οι ζημίες την εποχή του ΣΥΡΙΖΑ 2015 – 20219 ήταν 5 δις σε πέντε χρόνια. Εσείς εξαπλασιάσατε τα ελλείμματα, τις ζημιές δηλαδή.

– Στο άρθρο 4 έχουμε ήδη αναφέρει πως ως σκοπός, η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας 944/2019, είναι προσχηματικός αφού έχει γίνει ήδη τμηματικά χωρίς να είμαστε σίγουροι πως έχει διατηρηθεί το πνεύμα της. Εκτός του ότι τώρα είναι συχνό φαινόμενο να διαφοροποιείται η οδηγία στην ενσωμάτωση με τόσες τμηματικές αλλαγές είναι δύσκολο να το παρακολουθήσει κανείς, φανταζόμαστε ούτε καν το ίδιο το Υπουργείο.

– Στο άρθρο 5 με τους δεκάδες ορισμούς δεν είναι δυνατόν να αναφερθεί κανείς αναλυτικά. Σημειώνουμε μόνο πως έχουμε αντιρρήσεις σχετικά με το τέλος για την αλλαγή προμηθευτή που προστίθεται στο 3Μ και στο άρθρο 18 .

– Φυσικά είμαστε επίσης αντίθετοι με το τέλος τερματισμού σύμβασης στο 3ΛΙΘ, υπενθυμίζοντας πως ο κύριος Γεωργιάδης διαφήμιζε όταν τοποθετήθηκε σε αναστολή η ρήτρα αναπροσαρμογής πως δεν θα υπάρχει κόστος αλλαγής παρόχου.

– Πώς είναι δυνατόν λοιπόν να πιστέψει και να εμπιστευτεί κανείς αυτή την κυβέρνηση; Δεν θυμίζει τη ρήτρα αναπροσαρμογής που ισχυριζόταν πως δεν καταργείται για να μην χρεοκοπήσουν οι πάροχοι; Δεν καταργήθηκε τελικά χωρίς να χρεοκοπήσουν οι πάροχοι αλλά αντίθετα να θησαυρίσουν αφού την πρόσθεσαν και μάλιστα με καπέλο στους λογαριασμούς τους;

– Παρεμπιπτόντως είναι δυνατόν να θριαμβολογεί ο Υπουργός λέγοντας πως έχουμε στην Ελλάδα την υψηλότερη τιμή και την υψηλότερη επιδότηση;

– Αυτό που βλέπουμε εμείς είναι πως, στην ουσία, φαίνεται πως βρήκαν το λεφτόδεντρο οι πάροχοι, που δεν υπήρχε για τους συνταξιούχους. Κάτι που θα αποδειχθεί σύντομα από τους ισολογισμούς τους. Θα δούμε τους ισολογισμούς, όπως βλέπουμε των εταιρειών ενέργειας και εκεί θα καταλάβουμε, πραγματικά, τι έχει συμβεί.

– Συνεχίζοντας με το άρθρο 7, αποτελεί κλασικό παράδειγμα μιας διαδικασίας που πρέπει να σταματήσει, αυτής με τη δήθεν ενσωμάτωση Ευρωπαϊκών Οδηγιών.

– Εν προκειμένω, η παράγραφος 19 της Οδηγίας ΕΕ 2019/94 που μνημονεύεται, αναφέρεται σε έξυπνα συστήματα μέτρησης. Επίσης, σε γενικολογίες, σύμφωνα με τις οποίες πρέπει να προωθηθεί η ενεργειακή απόδοση.

– Όπως, όμως, η παράγραφος 19 της Οδηγίας, αποτελείται μόνο από έξι γραμμές, ενώ στην ενσωμάτωση, μεταφέρεται με ένα τεράστιο, πραγματικά, άρθρο, με στοιχεία που δεν υπήρχαν καθόλου στην Οδηγία. Συμπεριλαμβάνεται, κυρίως, στην αναφορά στην παράγραφο 3 ε’, για την εφαρμογή του άρθρου 9 του νόμου 4342/2015, με το οποίο τοποθετούνται αριθμητικοί στόχοι μείωσης ενέργειας.

– Ακόμη περιμένουμε πάντως να μάθουμε εάν υπάρχουν υπερκέρδη, ενώ είπατε κ. Υπουργέ στην Επιτροπή «πως θα βρεθούν και θα φορολογηθούν». Δεν το είπατε και αυτό;

– Τέλος, γιατί αλήθεια αυτή η αντίθεση με το υβριδικό μοντέλο παρά το ότι είναι αποδεδειγμένα επιτυχημένο, ενώ το προτείνει ακόμη και ο Μακρόν; Πρόσφατα το έκανε. Ποιους ακριβώς ενοχλεί στην Ελλάδα;

– Στο Άρθρο 8 τοποθετούνται ανούσιες στην πράξη απαιτήσεις διαφάνειας και αμεροληψίας από την αποτυχημένη μάλλον και δήθεν ανεξάρτητη ΡΑΕ. Άλλωστε, ποιος θα την ελέγξει;

– Εκτός αυτού τώρα σκέφθηκε η Κυβέρνηση να ενσωματώσει τη διαφάνεια από την Οδηγία; Δηλαδή το απέφευγε έως σήμερα; Για ποιο λόγο δεν το είχε κάνει;

– Κατά την άποψη μας βέβαια είναι αόριστο το τι σημαίνει εάν επανέλθει η ρήτρα αναπροσαρμογής, ενώ ανάλογης φύσης ως προς τη γενικολογία και την προσχηματικότητα αφού θεωρητικά δεν προβλεπόταν έως τώρα είναι πολλά άλλα άρθρα οπότε δεν θα αναφερθούμε. Πόσο είναι αλήθεια, κύριε Υπουργέ, το κόστος παραγωγής των ΑΠΕ χωρίς επιδοτήσεις; Δεν πρέπει να το γνωρίζουν οι πολίτες;

Με το Άρθρο 10, τώρα, ενσωματώνεται η πρόβλεψη διασύνδεσης Εθνικών Ηλεκτρικών Συστημάτων στο 15% έως το 2030. Δεν το έχει καλύψει ήδη η Ελλάδα, αφού εισάγει ένα ανάλογο ποσοστό;

Προηγούμενο άρθροΘέμα: Ανεπάρκεια των αρμοδίων Υπηρεσιών σε θέματα, τόσο πρόληψης και αποτροπής περιστατικών παιδικής βίας ή κακοποίησης, όσο και ουσιαστικής σχετικής προστασίας των όποιων θυμάτων
Επόμενο άρθροΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ – ΜΕ ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ “ΧΟΤΖΑ” Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΝΔ