Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 27/09/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 27/09/2022, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Διατάξεις για τις δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών. Αναδιοργάνωση των εταιρειών ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και λοιπές διατάξεις».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Μας κατηγορήσατε πάντως από όλους μας για συγκεντρωτισμό, θα πρέπει να δώσετε ιδιαίτερες εξηγήσεις είναι σημαντικό. Στο τρίτο μέρος του νομοσχεδίου το εισαγωγικό άρθρο 36, χαρακτηρίζεται από αοριστίες σχετικά με τη λογική της αναδιάρθρωσης που επιχειρείται για τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ, όπως η περαιτέρω βελτίωση των υπηρεσιών. Περαιτέρω όταν δεν υπήρξε καμία βελτίωση με τον τεμαχισμό και με το ξεπούλημα.

– Ενώ εάν ήταν πράγματι αυτός ο σκοπός γιατί δεν τέθηκε σε Δημόσια Διαβούλευση; Αναφέρεται επιπλέον στο ψηφιακό μετασχηματισμό και στην πράσινη μετάβαση τα οποία αποτελούν προ απαιτούμενα γνωστή η λέξη προαπαιτούμενο του ταμείου ανάκαμψης. Φυσικά βέβαια το τρένο είναι προτιμότερο οικολογικό μέσον από τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, έχει υποβαθμιστεί σε σχέση με τους αυτοκινητόδρομους όπου τα έργα παρά τις καθυστερήσεις ολοκληρώθηκαν.

– Αντίθετα υπάρχει ουσιαστικά μία μόνο σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει τις κύριες πόλεις και τα λιμάνια η Αθήνα Θεσσαλονίκη, που όμως διαρκεί τέσσερις ώρες ενώ θα μπορούσε να ήταν πολύ συντομότερη με προβληματικές ανταποκρίσεις προς τα βαλκάνια και την Ευρώπη.

– Γενικότερα πάντως δίνεται η εντύπωση ότι η Κυβέρνηση βιάζεται να προωθήσει τα χρήματα του ταμείου ανάκαμψης στην επιχειρηματική της πελατεία, ενώ δεν βλέπουμε για ποιο λόγο θα έπρεπε να δεσμευτεί η επόμενη κυβέρνηση με το καθεστώς των δημοσίων α. Ε.

– Που προωθεί το σημερινό σχέδιο νόμου των ιδιωτικών συμβούλων και των αναθέσεων σε συγκεκριμένα οχήματα με συγκεκριμένους όρους χωρίς καμία ευρεία συναίνεση

– Θα έπρεπε να κατατεθεί το νομοσχέδιο μαζί με τη σύμβαση και αφού θα είχε προηγηθεί η αποτίμηση, επειδή δεν είναι δυνατόν να ψηφίζει η Βουλή για κάτι που δεν γνωρίζει το κόστος, ούτε τη μέθοδο αποτίμησης που θα επιλέξουν οι ελεγκτές. Δεν υπάρχει μόνο μία μέθοδος, υπάρχουν πολλές.

– Το άρθρο 40 αναφέρεται πως ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ υπάγονται στον Υπουργό προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, όταν την ίδια στιγμή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, τις μεταφορές δηλαδή, έχει περιέλθει στον έλεγχο του ιταλικού κράτους, ενώ η ΡΑΣ δεν επεμβαίνει αποτελεσματικά, με κριτήριο το επίπεδο των υπηρεσιών και του ανταγωνισμού. Αλήθεια, εάν εδώ θελήσουμε να δρομολογήσουμε, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, τραίνο στην Πελοπόννησο ή στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη για παράδειγμα, ποιος θα το αποφασίσει;

– Δεν ήταν λάθος, λοιπόν, η επιδότηση για 15 χρόνια και με ένα σταθερό ποσόν, αντί σε ετήσια βάση ή σε επίπεδο διαδρομών; Αναγράφεται, επιπλέον, πως ο Υπουργός θα επιβλέπει την σιδηροδρομική αγορά. Σωστά, αφού έγινε ευθύνη των εκλεγμένων αρχών και όχι των ανεξέλεγκτων ανεξάρτητων. Τι θα κάνει, όμως, η ΡΑΣ αν ο Υπουργός επιβλέπει την αγορά; Προφανώς, τίποτα στην πράξη, ενώ δεν υπάρχει καμία αρχή για τα δικαιώματα των πολιτών ή απλά δεν τα σέβεται καθόλου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Δεν πρέπει, λοιπόν, να καταργηθεί και η ΡΑΣ;

– Με το άρθρο 41, ο ΟΣΕ ορίζεται ως ο διαχειριστής της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής, υπεύθυνος για την εκτέλεση όλων των εργασιών που απαιτούνται για το ενεργό σιδηροδρομικό δίκτυο και για το ενεργό δίκτυο σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας. Το δεύτερο, υποθέτουμε πως είναι αυτό της Πελοποννήσου, δηλαδή στην Πελοπόννησο, που μάλλον δεν γίνεται κάτι ή ακόμη και αυτό στη Δυτική Μακεδονία και στην Αιτωλοακαρνανία, «που αφήνεται κυριολεκτικά να καταστραφεί».

– Έχει προσωπικό ο ΟΣΕ; Εδώ ρωτήσαμε χθες τον αρμόδιο και μας είπε, ότι θα προσλάβει.

– Διαθέτει την οικονομική δυνατότητα για να συντηρήσει, αφού είναι ζημιογόνος; Χθες δεν πήραμε καμία απάντηση.

– Επίσης, στις αρμοδιότητες του ΟΣΕ, υπάγεται η λειτουργία Εκπαιδευτικών Κέντρων. Το γραφεί μέσα. Για ποιο λόγο;

– Δεν ίδρυσε ακαδημία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με νόμο που ψήφισε η Νέα Δημοκρατία; Ποια οικονομική λογική έχει να υπάρχει και άλλη ακαδημία, έστω για τις άλλες σιδηροδρομικές εταιρείες;
Ενδεχομένως να χρειάζεται, δεν το ξέρουμε; Θα μας το εξηγήσει, όμως, ο Υπουργός, φαντάζομαι, αλλά οφείλουμε να γνωρίζουμε τουλάχιστον το κόστος της.

– Στο άρθρο 41, οφείλουμε να σημειώσουμε πως τώρα προγραμματίζονται έργα από την ΕΡΓΟΣΕ αξίας τεσσάρων δις περίπου, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά, αν και δεν γνωρίζουμε, εάν υπάρχουν αυτά τα χρήματα ή τις προτεραιότητες, ούτε καν τη σκοπιμότητα.

– Με το άρθρο 43, προβλέπεται, ότι για τη διεξαγωγή των εργασιών, ο ΟΣΕ μπορεί να προσλαμβάνει ημεδαπό και αλλοδαπό επιστημονικό, τεχνικό και εξειδικευμένο προσωπικό, καθώς επίσης να αναθέτει καθήκοντα συμβούλων σε ημεδαπά ή αλλοδαπά, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, συμπεριλαμβανομένης της ανάθεσης διοίκησης και συντονισμού. Γιατί αλήθεια αλλοδαπά στελέχη; Δεν μας είναι αρκετό το brain drain;

Προηγούμενο άρθροΚυριάκος Βελόπουλος – Ομιλία στο Λαγκαδά Θεσσαλονίκης 30/09/2022
Επόμενο άρθροΚυριάκος Βελόπουλος – Ομιλία στη Λάρισα 29/09/2022