Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 30/08/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 30/08/2022, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας και άλλες διατάξεις αναπτυξιακού χαρακτήρα».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Για εμάς τα ναυπηγεία, η βιομηχανία, ειδικά η αμυντική βιομηχανία ως υποσύνολό της και γενικότερα η παραγωγή είναι πολύ σημαντικά, κάτι που έχουμε αναλύσει διεξοδικά στο πρόγραμμά μας.

– Θεωρούμε πως πρέπει να λειτουργήσουν τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας διαχωρίζοντας όμως τις επιθυμίες μας από την πραγματικότητα. Πόσο μάλλον όταν τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας δεν είναι μια σχετικά μικρή εμπορική επιχείρηση όπως της Σύρου. Ενώ υπάρχει η κακή εμπειρία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά επί Σάφα, της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης, που είναι σε αδράνεια λόγω των θεμάτων που προέκυψαν με τον επενδυτή και πολλά άλλα. Οφείλουμε δε, να είμαστε προσεκτικοί αφού η διαδικασία με την ONEX έχει ξεκινήσει τουλάχιστον από τον περσινό Σεπτέμβρη όσον αφορά την παρούσα προσέγγιση, ενώ ο Υπουργός μας ενημέρωσε ότι κατατέθηκε το νομοσχέδιο στη Βουλή απλά και μόνο επειδή στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού εξέφρασαν φόβους, φόβους για νομικές ευθύνες αργότερα, οι οποίες θα αποφευχθούν μέσω της παρούσας διαδικασίας.

– Στην ουσία, λοιπόν, ζητείται από εμάς λευκή επιταγή και το ακαταδίωκτο για ένα θέμα που αφορά δημόσιο χρήμα, τη διαγραφή μεγάλου μέρους των υποχρεώσεων του Πολεμικού Ναυτικού των φόρων και των λοιπών οφειλών στο κράτος. Αν μη τι άλλο, λοιπόν, θα έπρεπε να έχουμε εδώ τη Συμφωνία του Υπουργείου Άμυνας όσον αφορά στη διαγραφή, εκτός αν έχει εξουσιοδοτηθεί ο Υπουργός και μας το επιβεβαιώσει στην ομιλία του. Από την άλλη πλευρά υποβάλαμε μία σειρά ερωτήσεων στον επενδυτή κατά την ακρόαση των φορέων, ενώ οι απαντήσεις που πήραμε ήταν εντελώς αόριστες.

– Εάν υπάρχει δεσμευτική επιστολή για τη χρηματοδότηση ύψους 102 εκατομμυρίων ευρώ από την DFC ούτε αν θα τοποθετηθούν τα χρήματα ως δάνεια ή ως μετοχές και με ποιες προϋποθέσεις. Μπορείτε εσείς κ. Υπουργέ να μας διαβεβαιώσετε για τα 102 εκατομμύρια ευρώ της DFC έστω προφορικά αναλαμβάνοντας την ευθύνη;

– Υποβάλαμε, επίσης, ερωτήματα στον Υπουργό, όπου μεταξύ άλλων μας απάντησε, αποκαλώντας δυστυχώς για εμάς την Ελλάδα «ψωροκώσταινα» πως η αμερικανική DFC, μπορεί να επενδύσει μόνο στην εμπορική εταιρεία ενώ στην αμυντική δεν επιτρέπεται από το καταστατικό της.

— Προσπαθήσαμε να διαπιστώσουμε τη φερεγγυότητα του επενδυτή συγκεντρώνοντας μερικά βασικά οικονομικά στοιχεία από όλες τις εταιρείες του. Με κριτήριο αυτά τα στοιχεία, το μέγεθος των δραστηριοτήτων του, δεν εξασφαλίζει τις ανάγκες των πολύ μεγαλύτερων ναυπηγείων από τον Νεώριο. Ενώ στην ερώτηση μας εάν θα τοποθετήσει ο ίδιος το 20% των χρημάτων αφού η DFC δεν μπορεί να υπερβεί το 80%, δηλαδή 25,5 εκατομμύρια, δεν απάντησε.

Με βάση αυτά που μας είπε ο Υπουργός, ο επενδυτής πρέπει να καλύψει τις υποχρεώσεις της αμυντικής εταιρείας, οπότε και τους εργαζόμενους μόνος του αφού δεν επιτρέπεται η DFC. Εμείς προσπαθήσαμε να συγκεντρώσουμε σε ένα πίνακα τις υποχρεώσεις των ναυπηγείων και τα κουρέματα μόνο του δημοσίου που φτάνουν στο 93%.

– Καταθέτοντας τώρα τους περίπου υπολογισμούς μας και τους πίνακες στα πρακτικά, ειδικά το σύνολο των υποχρεώσεων που θα απομείνουν στην αμυντική εταιρεία, είναι περί τα 63 εκατομμύρια, τα οποία δεν μπορεί να καλύψει η DFC, όπως μας είπε ο Υπουργός. Ενώ, ο όμιλος του επενδυτή δεν έχει τα απαιτούμενα κεφάλαια όπως φαίνεται από τους ισολογισμούς του. Πώς θα καλυφθούν λοιπόν;

– Αναφέρθηκε από τους φορείς ότι οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού είναι 142 εκατομμύρια, οι οποίες αποτελούνται από μία οφειλή ύψους 110 εκατομμυρίων, όπου θα έπρεπε να μας ειπωθεί από πού προέκυψε, καθώς επίσης από 32 εκατομμύρια σε ρήτρες. Πρόκειται για εγγυητικές των τραπεζών που θα καταπέσουν επειδή καθυστέρησαν τα έργα;

– Σύμφωνα με αυτά που είπε ο Υπουργός, το 2019 υπήρχε αρχική απαίτηση από το Πολεμικό Ναυτικό ύψους 80 εκατομμυρίων, αλλά μετά από διαπραγμάτευση με το Πολεμικό Ναυτικό για να πιστοποιηθεί γραπτά, ήρθαν και του είπαν 120 εκατομμύρια, ενώ όταν πήγε να γίνει το σχέδιο εξυγίανσης, του είπαν 155 εκατομμύρια. Πώς προκύπτουν αυτές οι διαφορές; Μήπως από το πρόγραμμα των τορπιλακάτων, που κατατίθενται συνεχώς συμπληρωματικές δαπάνες από το Υπουργείο Άμυνας; Σε ποιο στάδιο βρίσκονται;

– Περαιτέρω, ο Υπουργός ανέφερε πως δεν δρομολογήθηκε η Συμφωνία πιο πριν αφού υπήρχε ένα μνημόνιο αλληλοκατανόησης από το 2019, επειδή άλλαξε η Προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών ή λόγω του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο αφήνει να εγκριθεί πως ο επενδυτής εξαφανίστηκε επειδή δεν είχε χρήματα. Τι ισχύει αλήθεια εδώ;

Προηγούμενο άρθροΘέμα: Ξεχασμένοι από την ελληνική κυβέρνηση οι Έλληνες ναυτικοί που κρατούνται όμηροι στο Ιράν
Επόμενο άρθροΜαρία Αθανασίου – Διαρκής Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων (Κύρωση με Μολδαβία) 30/08/2022