Βασίλης Βιλιάρδος – Ολομέλεια 26/05/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής στις 26/05/2022, σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος: «Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις :

– Σχετικά με την δεύτερη τροπολογία με τον αριθμό 1318. Εδώ, στο άρθρο 1, έχουμε την έκτακτη οικονομική ενίσχυση λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος οικιακών καταναλωτών.

– Εκτός από όσα έχουμε πει όσον αφορά στις εισαγωγές που αυξάνονται για τη χώρα και άρα, το εμπορικό έλλειμμα, οι παρατηρήσεις μας είναι οι εξής:

– Πρώτον, οι ρήτρες αναπροσαρμογής ενεργοποιήθηκαν από την 1-8-2021, ενώ το χρονικό διάστημα που υπολογίζεται η επιστροφή του 60%, με οροφή τα 600 ευρώ, είναι από την 1-12-2021 έως την 31-5-2022.

– Δηλαδή, υπολείπεται ένα χρονικό διάστημα πέντε μηνών όπου οι πολίτες πλήρωναν τις ρήτρες, ενώ σε αυτό το χρονικό διάστημα δεν υπάρχει καμία επιστροφή.

– Η πρότασή μας είναι το χρονικό διάστημα υπολογισμού της επιστροφής του 60% να είναι από 1-8-2021 έως την 31-5-2022.

– Δεύτερον, γίνεται αναφορά μόνο για τους οικιακούς καταναλωτές, ενώ θα έπρεπε να υπήρχε ανάλογη πρόνοια και για τα επαγγελματικά τιμολόγια.

– Τρίτον, δεν υπάρχει πρόβλεψη σε αυτούς που το 2021 δεν είχαν υποχρέωση υποβολής φορολογικής δήλωσης για τα εισοδήματα του 2020, ενώ επιβαρύνθηκαν με τις ρήτρες αναπροσαρμογής στους λογαριασμούς του ρεύματος για την κύρια κατοικία τους.

– Τέταρτον, το εισοδηματικό κριτήριο των 45.000 ευρώ και η οροφή των 600 ευρώ, ως το μέγιστο ποσό επιδότησης, είναι άδικο και αυθαίρετο. Θα έπρεπε να μην υπάρχει κανένα εισοδηματικό κριτήριο και καμία οροφή στην επιδότηση, αλλά μια κλιμακωτή επιδότηση με συντελεστές που θα αυξάνονταν αναλογικά από τα χαμηλότερα προς τα υψηλότερα εισοδηματικά κριτήρια.

– Οι ρήτρες είναι άδικες και προέκυψαν από τον στρεβλό μηχανισμό του target model το οποίο έχουμε καταγγείλει πολλές φορές.

– Ως προς το άρθρο 2, την έκτακτη εισφορά στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας, μελετώντας την έκθεση της ΡΑΕ, αμφισβητούμε την αξιοπιστία και τη μεθοδολογία που εφάρμοσε για να βρει τα ποσά των υπερκερδών στις εταιρείες παραγωγής ενέργειας. Την αμφισβητούμε για τους εξής λόγους:

– Πρώτον, η ΡΑΕ αυθαίρετα ή με εντολή της Κυβέρνησης -ελπίζουμε πως όχι- αποφάσισε να λάβει ως περιόδους σύγκρισης των κερδών των εταιρειών την περίοδο από τον Οκτώβριο του 2020 έως τον Μάρτιο του 2021 και την περίοδο από τον Οκτώβριο του 2021 έως τον Μάρτιο του 2022. Εντούτοις, τα υπερκέρδη καταγράφονταν ένα τρίμηνο πριν, δηλαδή από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2021. Επομένως, η περίοδος αυτή επιλέχτηκε ενδεχομένως για την απομείωση των συνολικών ποσών των υπερκερδών τους.

– Δεύτερον, στη μεθοδολογία έπειτα των κερδών δηλαδή προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, που χρησιμοποίησε η ΡΑΕ, εξαίρεσε για κάποιον ανεξήγητο λόγο τα ουρανοκατέβατα κέρδη των παρόχων από τις ΑΠΕ. Επομένως, μείωσε τα υπερκέρδη που θα έπρεπε να φορολογηθούν -να δούμε αν φορολογηθούν!- με το 90%.

– Τρίτον, η μονάδα παραγωγής ενέργειας του ΗΡΩΝΑ ήταν κλειστή από τον Οκτώβριο του 2020 έως τον Μάρτιο του 2021. Η ΡΑΕ, όμως, έχει κάνει σύγκριση των κερδών της μονάδας αυτής, που ήταν κλειστή, με τα κέρδη της επομένης περιόδου από τον Οκτώβριο του 2021 έως τον Μάρτιο του 2022, που ήταν σε λειτουργία. Εδώ πρόκειται για απαράδεκτες λογιστικές αλχημείες.

– Τέταρτον, δεν υπάρχει πουθενά στο πόρισμα το συνολικό κόστος ενέργειας που πλήρωσαν οι καταναλωτές στο τμήμα των πραγματικών καταναλωμένων κιλοβατώρων και το συνολικό ποσόν των ρητρών αναπροσαρμογής, έτσι ώστε να διαπιστώσουμε ποιο ήταν το ποσοστό υπερεπιβάρυνσης σε σχέση με το πραγματικό κόστος του ρεύματος. Σκόπιμα, προφανώς, για να μην εκραγεί η κοινωνία. Θα εκραγεί, όμως.

– Και πέμπτον, δεν προκύπτει από πουθενά στο πόρισμα το ακριβές ποσό που προέρχεται από τα σταθερά τιμολόγια και το ποσό από τα κυμαινόμενα. Αυθαίρετα η ΡΑΕ διενεργεί μια εκτίμηση, σύμφωνα με την οποία οι πάροχοι χρηματοδότησαν τη ζημία τους από τα σταθερά τιμολόγια στο 20%, ενώ το αφαιρεί από τα κέρδη τους. Δεν είναι απαράδεκτο; Πού είναι εδώ το επιχειρηματικό ρίσκο; Δηλαδή, θα μείνουν ανέγγιχτα τα κέρδη τους, ενώ η ζημία τους θα μεταφέρεται στους καταναλωτές;

– Θεωρούμε ότι τα ποσά για την εκτίμηση της έκτακτης φορολόγησης των υπερκερδών δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Προηγούμενο άρθροΚυριάκος Βελόπουλος – Παρέμβαση στη Βουλή 25/05/2022
Επόμενο άρθροΚώστας Χήτας – Ομιλία στη βουλή για τoν νέο κλιματικό νόμο της κυβέρνησης 26/5/2022