Βασίλης Βιλιάρδος – Ολομέλεια 25/06/2020

134

Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Ολομελεια της Βουλής στις 25/06/2020, σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Ενιαίο Κείμενο Δικονομίας για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο για τον προσυμβατικό έλεγχο, τροποποιήσεις στον Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Η λαϊκή ετυμηγορία εξαρτάται και από τη χειραγώγηση των μέσων μαζικής ενημέρωσης, στα οποία η Κυβέρνησή σας μοιράζει τεράστια ποσά, αρνούμενη να τα αναφέρει, παρά το ότι είναι υποχρέωσή της, αφού πρόκειται για χρήματα των φορολογούμενων Ελλήνων.

– Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλές διατάξεις, που έχουν σχέση με τη διαδικασία διεξαγωγής εκδικάσεων στο Ελεγκτικό Συνέδριο, με σκοπό τη βελτίωση, την απλοποίηση και την επιτάχυνση των διαδικασιών. Στα περισσότερα από αυτά έχει αναφερθεί ήδη ο εισηγητής μας επί της αρχής.

– Εμείς θα ασχοληθούμε κυρίως με τις οικονομικές παραμέτρους, που έχουν σχέση με τη λειτουργία του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

– Το Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως τα διοικητικά δικαστήρια και το ΣτΕ, ασχολείται με τον έλεγχο της δημόσιας διοίκησης.

– Ο ρόλος του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι εξαιρετικά σημαντικός, ειδικά αφού ελέγχει τις συμβάσεις που αφορούν την πώληση της δημόσιας περιουσίας.

– Σύμφωνα με το άρθρο 324 του σημερινού σχεδίου νόμου, το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν ελέγχει τη σκοπιμότητα, αλλά τη νομιμότητα χωρίς να δίνεται σημασία στο ότι κάτι που είναι νόμιμο, επειδή ψηφίστηκε ένας ανάλογος νόμος ή μια φωτογραφική διάταξη από τη Βουλή που ελέγχεται από την κυβέρνηση δεν είναι απαραίτητα σκόπιμο, ηθικό ή σωστό.

– Θα πρέπει να διερευνηθεί το κατά πόσον είναι εφικτός ο έλεγχος ενός μεγαλύτερου αριθμού συμβάσεων όταν ήδη διαπιστώνεται πως το Ελεγκτικό Συνέδριο είναι υποστελεχωμένο.

– Στο άρθρο 365 εξαιρούνται οι συμβάσεις που συνάπτονται στα πλαίσια της διαχείρισης του χρέους, όπως και οι σχετικές συμβουλευτικές δαπάνες. Η συμβουλευτική αγορά διεθνώς για τις συγκεκριμένες εργασίες είναι ολιγοπωλιακή, αφού κυριαρχούν δέκα κυρίως εταιρίες.

– Για το ρόλο τους αυτό στη σύσταση αμφισβητούμενης αξίας προϊόντων στις Ηνωμένες Πολιτείες τους έχουν επιβληθεί πρόστιμα της τάξης των 243 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

– Στο άρθρο 326 σχετικά με τη διαδικασία του προσυμβατικού ελέγχου, το χρονικό περιθώριο των τριάντα ημερών είναι εξαιρετικά πιεστικό. Πόσο είναι αλήθεια το αντίστοιχο περιθώριο στην Ευρωπαϊκή Ένωση; Εάν παραμείνει πάντως ως έχει θα σημειωθούν ελλιπείς έλεγχοι προκειμένου να ικανοποιηθεί η προθεσμία.

– Διαπιστώσαμε από τον απολογισμό του 2017, πως το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν κάνει καθόλου καλά τη δουλειά του, αφού σύμφωνα με την έκθεσή του δεν έγινε αποτίμηση για τη μεταφορά παγίων του Δημοσίου στο Υπερταμείο των δανειστών.