Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 14/02/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 14/02/2022, με θέμα ημερήσιας διάταξης:
Ενημέρωση των μελών της Επιτροπής από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνο Καραμανλή, για την προ της υπογραφής Σύμβαση του έργου: «Αποκατάσταση των ζημιών στο πρανές από την πλευρά της Πελοποννήσου της Διώρυγας Κορίνθου από ΧΘ: 2+456 έως ΧΘ:3+486», με Αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Εισαγωγικά θεωρούμε το σημερινό έργο απόλυτα αναγκαίο – οπότε πρέπει να δρομολογηθεί άμεσα και να ολοκληρωθεί γρήγορα.

– Αυτό που όμως θεωρούμε απαράδεκτο είναι το ότι, υποβάλλεται ως δημόσιο έργο – όταν η διαχειρίστρια εταιρεία της διώρυγας ανήκει στο Υπερταμείο που ασφαλώς δεν ελέγχεται από την Ελλάδα.

– Εύλογα λοιπόν δεν μπορούμε να εγκρίνουμε τη διαδικασία – ενώ έχουμε την πρόθεση να κάνουμε ότι μπορούμε μελλοντικά, για να αντιστραφεί η ζημία που προκαλείται στο δημόσιο από τέτοιου είδους αποφάσεις.

– Το έργο αφορά την αποκατάσταση των πρανών της διώρυγας της Κορίνθου, στο σημείο της σιδηροδρομικής γραμμής που κατέστρεψαν οι Γερμανοί το 1944, αποκόπτοντας τον Ισθμό για περίπου 5 χρόνια – μία από τις πολλές καταστροφές που προκάλεσαν στη χώρα μας.

– H σημερινή κυβέρνηση πάντως φαίνεται πως έχει τοποθετήσει στο αρχείο το θέμα των γερμανικών επανορθώσεων, ύψους άνω των 300 δις €. Γιατί αλήθεια; Επειδή έχει αποδεχθεί τη μετατροπή της Ελλάδας σε γερμανική αποικία χρέους;

– Το γεγονός πάντως πως το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ΠΔΕ και μάλιστα με εθνικούς πόρους, δεν είναι καθόλου ευχάριστο – σημειώνοντας πως δεν αναφέρεται πουθενά η διάρκεια του έργου, αλλά η ισχύς της εξαίρεσης από την περιβαλλοντική αξιολόγηση είναι δύο έτη. Τόσο θα διαρκέσει το έργο;

– Η διαχειρίστρια εταιρία είναι η Α.Ε.ΔΙ.Κ – η ανώνυμη εταιρία διώρυγας της Κορίνθου που ανήκει στο Υπερταμείο και δεν εμφανίζεται καθόλου στις συμμετοχές του δημοσίου.

– Το Υπερταμείο απέδωσε για τη χρήση 2020 μέρισμα στο δημόσιο 22,2 εκ. €, λιγότερα δηλαδή από όσα θα πληρωθούν για τη Διώρυγα, με την παρούσα ανάθεση.

– Όσον αφορά το πού ανήκει, σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση του ΣΤΕ που ακυρώνει τη μεταβίβαση των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΔΑΘ, ελήφθη με το σκεπτικό ότι, «το Υπερταμείο δεν ανήκει στο δημόσιο ή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αναφέρεται στον ιδρυτικό του νόμο». Σωστά λοιπόν δεν λέμε πως ανήκει στους ξένους;

– Η ίδρυση του αναφερόταν στο τρίτο μνημόνιο που συνυπέγραψαν και τα τρία κόμματα της Τρόικα Εσωτερικού – ενώ ασφαλώς δεν πρέπει να δαπανώνται χρήματα από τον προϋπολογισμό για εταιρίες που διαχειρίζεται το Υπερταμείο, όπως είναι τα ΜΜΜ, η διώρυγα κοκ.

– Μήπως οι κατολισθήσεις οφείλονται σε σφάλματα κατά την επισκευή του 1947-1949; Μήπως στην ανέγερση της γέφυρας λυμάτων και του παρακείμενου κέντρου βιολογικού καθαρισμού; Ενδεχομένως στην κατασκευή της Ολυμπίας Οδού και της νέας γραμμής του σιδηροδρόμου Κιάτο-Αθήνα, αν και ευρίσκεται περίπου 600 μέτρα νοτιοανατολικά;

– Γιατί άργησε τόσο πολύ η επισκευή, αφού υπήρχαν προβλήματα από το 2018; Είχε παραμεληθεί η συντήρηση και ποιος ευθύνεται;

– Πότε θα ολοκληρωθεί η επισκευή της Διώρυγας και θα επανέλθει σε πλήρη λειτουργία; Θα υπάρξει έστω τμηματική παράδοση, παράδειγμα για μικρά σκάφη αναψυχής, πριν;

– Το τμήμα της παρούσας επισκευής είναι 1 χλμ. σε συνολικό μήκος 6,4 χλμ. Τα υπόλοιπα τμήματα είναι ασφαλή;

– Γιατί διεκόπη επ’ αόριστον η λειτουργία το 2021; Ήταν τόσο μεγάλη η ζημία ή μήπως συνδυάσθηκε με τη μείωση της κίνησης λόγω της πανδημίας; Μήπως ενισχύθηκε από το ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, για αναστολές εργασίας; Τι έγινε με τους 90 εργαζομένους; Μισθοδοτούνται και από πού;

– Γιατί δεν χρηματοδοτεί το έργο το Υπερταμείο ή η ΑΕΔΙΚ; Ζητήθηκαν χρήματα από την Τρόικα και την ΕΕ για τον σκοπό αυτό;

– Μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το ταμείο της πανδημίας, όπως συνέβη με τους αυτοκινητοδρόμους και τα τουριστικά λιμάνια, όπου επεκτάθηκε η περίοδος διαχείρισης; Στις οικονομικές καταστάσεις πάντως της ΑΕΔΙΚ του 2020, αναφέρεται πως ζημιώθηκε από την πανδημία (άρα λογικά προκρίνεται στην βάση της μείωσης τζίρου) και όχι από τις κατολισθήσεις, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά. Ποια είναι η αλήθεια;

– Θα ξεπουληθεί η ΑΕΔΙΚ και αν ναι, πότε; Όταν τελειώσουν οι εργασίες; Εάν ναι, θα επιστραφούν από το Υπερταμείο τα χρήματα που θα καταβάλει το δημόσιο για επισκευές; Εάν παραχωρηθεί, γιατί δεν αναλαμβάνει τις επισκευές ο νέος διαχειριστής; Αφέθηκε να διακοπεί η λειτουργία για να αυξηθούν οι ζημιές και να ξεπουληθεί πιο φθηνά;

– Δεν θα πρέπει να καταβάλει αποζημίωση η ΑΕΔΙΚ στο δημόσιο, για την επιβάρυνση του από τη μη λειτουργία της Διώρυγας; Ενδεχομένως στους ΟΤΑ της περιοχής για διαφυγόντα τουριστικά έσοδα, όπως για σκάφη αναψυχής που ελλιμενίζονται εκεί, από κρουαζιέρες, αλιευτικά κλπ.; Είτε σε ιδιώτες λόγω της αύξησης του κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων, μεταξύ των λιμανιών του Κορινθιακού και της Αθήνας;

Προηγούμενο άρθροΒασίλης Βιλιάρδος – Επίκαιρη ερώτηση προς τον Υπ. Οικ. Χρήστο Σταϊκούρα, με θέμα: «Ειδική εκκαθάριση της «ΛΑΡΚΟ» 14/02/2022
Επόμενο άρθροΣοφία Ασημακοπούλου – Διαρκής επιτροπή κοινωνικών υποθέσεων 14/02/2022