Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 20/10/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 20/10/2022, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την τροποποίηση της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ και άλλες περιβαλλοντικές διατάξεις».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Ακόμη μια φορά κατατέθηκε ένα νομοσχέδιο την Τρίτη το βράδυ με περιθώρια επεξεργασίας μιας ημέρας κατά τη διάρκεια της οποίας είμαστε στην Βουλή. Είμαστε αναγκασμένοι λοιπόν να επαναλάβουμε πως θεωρούμε απαράδεκτη τη συγκεκριμένη διαδικασία, πόσο μάλλον όταν η Οδηγία είχε παρουσιαστεί στο Υπουργικό συμβούλιο τον Ιανουάριο όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά .

– Προφανώς η Κυβέρνηση θεωρεί πως δεν χρειάζεται τις απόψεις της αντιπολίτευσης, ενώ δρομολογεί τις συζητήσεις στην Επιτροπή μας, όπως φαίνεται, μόνο προσχηματικά. Το σχέδιο νόμου πάντως είναι προαπαιτούμενο του Ταμείου Ανάκαμψης.

– Πρόκειται για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 944/2019 όπου όμως ο ν.4001/2011 που τροποποιεί με την ονομασία «Λειτουργία ενεργειακών αγορών ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου» είναι των Νέα Δημοκρατία και ΠΑΣΟΚ το 2011. Εντούτοις, έως σήμερα, η Οδηγία είχε εφαρμοστεί από όλα τα κράτη μέλη συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.

– Το σχέδιο νόμου τοποθετήθηκε στη διαβούλευση με 59 Άρθρα, που έχουν σχέση με την ενσωμάτωση της Οδηγίας, καθώς, επίσης, με μία από τις τροπολογίες. Κατατέθηκε, όμως, προς ψήφιση με επιπλέον 12 Άρθρα τροπολογιών, μερικά από τα οποία είναι σημαντικά.

– Σε γενικές γραμμές, πάντως, τα περισσότερα άρθρα είναι τροπολογίες, ενώ μερικά μόνο είναι καινούργια όπως το 15, το 20 έως 23 και το 29 – 31 για την έξυπνη μέτρηση που υπήρχε μεν, αλλά δεν υπάρχουν μετρητές. Εν προκειμένω έχουμε υποβάλει ερώτηση στο παρελθόν, ενώ σχετίζεται με τα άρθρα 20 έως 23 για τη δυναμική τιμολόγηση, με τα 47 έως 50 για τα κλειστά δίκτυα διανομής, το 52 και το 58. Περαιτέρω, θα αναφέρουμε δύο μόνο άρθρα που αναδεικνύουν το πνεύμα του νόμου και τα οποία είναι τα εξής:

– Πρώτον το Άρθρο 18 όπου προστίθεται ένα τέλος διακοπής για τους καταναλωτές που δεν υπήρχε ενώ νομοθετεί ως συνήθως κατά παρέκκλιση. Πάντα κατά παρέκκλιση.

– Δεύτερον, την προσθήκη στο άρθρο 27 για τα ecos στο 2στ, το διαβάζω όπως ακριβώς γράφεται, «η διασφάλιση ότι το μέτρο επιβολής υπηρεσίες κοινής ωφελείας προς όφελος των ενεργειακά φτωχών ή ευάλωτων οικιακών πελατών δεν συνεπάγεται πρόσφατο κόστος για τους συμμετέχοντες στην αγορά κατά τρόπο που εισάγει διακρίσεις». Τι ακριβώς εννοείτε εδώ; Εμείς τουλάχιστον δεν το καταλαβαίνουμε και θα θέλαμε να μας το εξηγήσετε.

– Ως συνήθως πάντως το Γενικό Λογιστήριο δεν αναφέρει κανένα κόστος, αλλά μόνο την ενίσχυση των ρητινεργατών. Ειδικά για τον αγωγό γράφει απλά πως θα χάσουν έσοδα οι δήμοι που θα αναπληρωθούν από αλλού. Αν είναι δυνατόν, από που αλλού; Πόσο μάλλον όταν το ποσόν είναι σίγουρα γνωστό. Εάν αναπληρωθεί πάντως από το δημόσιο θα επιβαρύνει προφανώς τον προϋπολογισμό, ενώ εάν αναπληρωθεί από τους πελάτες θα τους κοστίζει είτε τέλη είτε χειρότερες υπηρεσίες. Τίποτα άλλο δεν μπορεί να συμβεί.

– Συνεχίζοντας, θα περίμενε κανείς σε ένα σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ειδικά σε κάποιον που αφορά την αγορά ενέργειας, να δει κάποιες ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της χώρας που μαστίζονται, όπως όλοι γνωρίζουμε, από την ενεργειακή ακρίβεια που κυριολεκτικά τρέμουν όταν αντικρίζουν τους λογαριασμούς ενέργειας. Για μια κατάσταση που αποτελεί τη βασική αιτία γενικότερα της ακρίβειας, για την οποία η κυβέρνηση δεν θέλει να πάρει την ευθύνη μεταθέτοντας την στον Πούτιν και στον πόλεμο της Ουκρανίας, ενώ η αύξηση του κόστους ενέργειας γνωρίζει πως είχε ξεκινήσει πολύ πριν.

– Δυστυχώς, όμως η κυβέρνηση μας απογοήτευσε για μία ακόμη φορά, αφού αυτά που διαπιστώσαμε στο σχέδιο νόμου είναι η ενίσχυση των εξουσιών και η παροχή σημαντικών ελευθεριών, καθώς επίσης ευελιξίας στον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος γνωρίζουμε ότι είναι κατά 49% ιδιωτική εταιρεία. Εκτός αυτού παρέχονται ακόμη μεγαλύτερα προνόμια και ελευθερίες στο ΔΕΔΔΗΕ, λίγους μήνες μετά το ξεπούλημά του
.
– Ειδικότερα, ξεπουλήσαμε το 49% του ΔΕΔΔΗΕ στην αυστραλιανή Macquarie, με αυξημένα μάλιστα δικαιώματα στο μάνατζμεντ έναντι μόλις 1,32 δισεκατομμύρια.

– Διακρίναμε επιπλέον μια εμμονή στις αντιπαραγωγικές ΑΠΕ που θεωρούνται βιώσιμες απλά και μόνο επειδή επιδοτούνται, πάντοτε προς όφελος του ενεργειακού καρτέλ και εις βάρος των πολιτών. Εκτός αυτού υπάρχουν προβλέψεις για την απεριόριστη πρόσβαση στην αγορά ενέργειας, χωρίς ξεκάθαρους περιορισμούς σύνδεσης νέων εγκαταστάσεων, προς εξυπηρέτηση ξανά του ενεργειακού καρτέλ.

– Είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι οι Κανονισμοί που διέπουν την αγορά ενέργειας, καθορίζονται από τους ίδιους τους διαχειριστές συστημάτων ενέργειας.

Προηγούμενο άρθροΘέμα: Αφετηρία ποδηλατοδρόμου του παραλιακού μετώπου στο πλαίσιο του έργου “Αθηναϊκή Ριβιέρα-Αστικός Περίπατος”
Επόμενο άρθροΒασίλης Βιλιάρδος – Ολομέλεια 20/10/2022