Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων στις 15/10/2020, σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: “Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας”
Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:
– Δεν μπορούμε να υπερηφανευόμαστε για τα επιτόκια δανεισμού μας όταν από τα 8.9 τρισεκατομμύρια ευρώ των ομολόγων της Ευρώπης τα 6 τρισεκατομμύρια διαπραγματεύονται με αρνητικά επιτόκια, με αποτέλεσμα τα πραγματικά επιτόκια δανεισμού να είναι πάνω από 3%.
– Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ο δανεισμός τον επιχειρήσεων με μέσο ονομαστικό επιτόκιο ~4,5%, με πραγματικό 6.5%. Έτσι είναι αδύνατον να ανταγωνιστούν τις επιχειρήσεις των άλλων χωρών.
– Η παρούσα νομοθεσία αποτελεί μία ακόμη εφαρμογή Κοινοτικής Οδηγίας από τις πολλές το τελευταίο καιρό.
– Μήπως η επίσημη νομοθεσία των μνημονίων σήμερα είναι Κοινοτικές Οδηγίες;
– Πρόκειται για ένα κάκιστο σχέδιο νομού, με καμιά σημαντική τομή στο πτωχευτικό δίκαιο, ενώ δρομολογεί επίσημα το τέλος της πρώτης κατοικίας.
– Οι θετικές ρυθμίσεις αφορά κατά κύριο λόγο τις τράπεζες, η καταχρηστικότητα της συμπεριφοράς των οποίων είναι γνωστή για την πλειοψηφία των πολιτών.
– Δεν προβλέπεται τίποτα για την περίπτωση που η παύση πληρωμών οφείλεται σε ανωτέρα βία.
– Είναι γνωστό ότι οι τράπεζες υπονομεύουν στην πράξη κάθε διαδικασία εξωδιαδικαστικής διευθέτησης.
– Το παρόν σχέδιο νόμου θεωρεί συλλήβδην κάθε οφειλέτη ως κακόπιστο και κακοπληρωτή, ενώ σωστή κάθε αξίωση πού προβάλει ο οποιοσδήποτε δανειστής.
– Δεν βλέπουμε καμιά πραγματική ρύθμιση δεύτερης ευκαιρίας των οφειλετών, όπως για παράδειγμα την διαγραφή τους από τον Τειρεσία.
– Διαπιστώνεται η ενίσχυση των αποκλεισμών με το νέο μητρώο αφερεγγυότητας.
– Ακόμη μια αστοχία του νομοσχεδίου είναι το ότι οι ρυθμίσεις δεν αφορούν τα υπάρχοντα χρέη σε διαδικασία χρεοκοπίας, αλλά αυτά που θα υποβληθούν την 1/1/2021.
– Δεν καλύπτετε ολόκληρο το τεράστιο ιδιωτικό κόκκινο χρέος που προκάλεσαν τα μνημόνια.
– Το κόκκινο ιδιωτικό χρέος ανέρχεται στα 234 δις ευρώ.
– Σχετικά με το ιδιωτικό χρέος προς το δημόσιο, αρκετά δεν είναι εισπράξιμα, χωρίς να γίνεται η απαιτούμενη εκκαθάριση από το κράτος.
– Μόλις 79 ΑΦΜ χρωστούσαν το ποσό των 34,15 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ενώ τα 22,22 δισεκατομμύρια ευρώ χαρακτηριζόντουσαν από την ΑΑΔΕ ανεπίδεκτης είσπραξης.
– Το νομοσχέδιο υποβλήθηκε για διαβούλευση με 170 άρθρα αλλά κατατέθηκε για συζήτηση στην επιτροπή με 270 άρθρα και με μία νέα δομή.
– Ο βασικός σκοπός του νομοσχεδίου είναι να ικανοποιήσει τις τράπεζες, ακόμη και εις βάρος του δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων.
– Δεν αναφέρει καθόλου τις αιτίες που οδήγησαν την ανάγκη ενός νέου πτωχευτικού νόμου.
– Δεν εξαλείφει τα γραφειοκρατικά εμπόδια που αποτέλεσαν το κρίσιμο σημείο των προηγουμένων προσπαθειών.
– Δεν προβλέπονται ρήτρες ασφαλείας για τους συνοφειλέτες.
– Δεν υπάρχουν δικλείδες ασφάλειας για τους λεγόμενους “στρατηγικούς” κακοπληρωτές.
– Δεν υπάρχει μέριμνα για τις επιχειρήσεις που θα υπαχθούν, έτσι ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα.
– Δεν προβλέπεται τίποτα για τις κλειστές επιχειρήσεις που βρίσκονται σε αδράνεια.
– Υπάρχει κίνδυνος η βεβαίωση οφειλών του ΕΝΦΙΑ να οδηγήσει σε κατάσχεση ακινήτου.
– Δεν υπάρχει πρόβλεψη για επαναφορά της ρύθμισης των 120 δόσεων.
– Ευνοεί σκανδαλωδώς του υπέρδανεισμένους χωρίς εξασφαλίσεις.