Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων 31/10/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων στις 31/10/2022, με θέμα ημερήσιας διάταξης την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Το σημερινό νομοσχέδιο αποτελεί μία ακόμη κύρωση γραφειοκρατικών διαδικασιών ακολουθώντας την αντίστοιχη του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων που ψηφίστηκε πρόσφατα.

– Οι δύο αυτές κυρώσεις εφαρμόζουν το πρώτο προαπαιτούμενο νούμερο 199 του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ τα προαπαιτούμενα περιγράφονται ως ορόσημα θυμίζοντας τη μετονομασία της τρόικας σε θεσμούς.

– Θα αναφερθούμε μόνο επιγραμματικά σε ορισμένα άρθρα, αφού αποτελούν κωδικοποίηση, ήδη, ισχύοντα, επικεντρώνοντας στο πώς μπορούν να σχετίζονται με τη μετάβαση στο νέο καθεστώς υπό την ΑΑΔΕ της διεθνούς οικονομικής εποπτείας της Ελλάδας. Επίσης, στο πώς μπορούν να σχετίζονται με άλλες εξελίξεις, όπως με το νέο πτωχευτικό που εξυπηρετεί τόσο τις εισπρακτικές εταιρείες όσο και την ΑΑΔΕ με τις συνοπτικές ηλεκτρονικές κατασχέσεις.

– Το άρθρο 10 και το επόμενο αναφέρονται στην έκδοση Α.Φ.Μ., κάτι που έχει καταστρατηγηθεί με την είσοδο αλλοδαπών, ενώ οδηγεί σε παραοικονομία, όπως έχουμε επισημάνει και τεκμηριώσει στο παρελθόν. Εκτός αυτού, αναφέρεται σε περιπτώσεις όπου ο φορολογούμενος το Φυσικό ή Νομικό πρόσωπο που θέλει να ασκήσει επιχειρηματική δραστηριότητα πρέπει να καταβάλει εγγύηση. Εντούτοις, εξαρτάται από την απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, πάντοτε του Διοικητή σε όλο σχεδόν το νομοσχέδιο, οπότε επιτρέπει περιθώρια υποκειμενισμού, όπως για παράδειγμα προς τους μεγάλους οφειλέτες ή αλλοδαπούς.

– Στο άρθρο 15 δεν υπάρχει πουθενά προστασία των προσωπικών δεδομένων. Ενώ όλες οι υπηρεσίες του κράτους συνεργάζονται μεταξύ τους, έτσι ώστε να καταγράψουν και να συλλάβουν τους οφειλέτες, δυστυχώς, με εξαίρεση τις λίστες Λαγκάρντ, Μπόργιανς και λοιπά, κατά παρέκκλιση όμως η φορολογική διοίκηση δεν μπορεί να ενημερώνεται για θέματα που αφορούν ποινικές υποθέσεις οι οποίες εκκρεμούν ενώπιον των αρμόδιων εισαγγελικών αρχών ή των ποινικών δικαστηρίων χωρίς την προηγούμενη έγγραφη άδεια του αρμόδιου εισαγγελέα.

– Στο άρθρο 17 α΄ πρέπει να προστατεύονται αυστηρά τα προσωπικά δεδομένα και οι απόρρητες πληροφορίες των φορολογουμένων. Εδώ αναφέρονται κυρώσεις που είναι μεταβλητές, ενδεχομένως, χαμηλές σε κάποιες περιπτώσεις, ειδικά με τόσα χρήματα που κυκλοφορούν σε εισπρακτικές που προφανώς θα ήθελαν αυτές τις πληροφορίες. Εκτός αυτού, με απόφαση του Διοικητή το πρόστιμο μπορεί να είναι από 1.000 ευρώ έως 100.000 ευρώ, ένα εύρος που δεν μας φαίνεται καθόλου λογικό.

– Στο άρθρο 21 και στην παράγραφο 2 παρέχονται όρια για την υποχρέωση τήρησης φακέλου τεκμηρίωσης, για παράδειγμα, όταν ο κύκλος εργασιών δεν υπερβαίνει τα 5.000.000 ετήσια. Θεωρούμε πως ανεξάρτητα από το ύψος των εργασιών ή συναλλαγών ή λειτουργιών όλες οι μόνιμες εγκαταστάσεις αλλοδαπών επιχειρήσεων στην Ελλάδα θα πρέπει να υποχρεούνται να τηρούν για τις συναλλαγές τους με το κεντρικό ή με τα συνδεδεμένα πρόσωπα του κεντρικού τους στην αλλοδαπή, καθώς επίσης τα ημεδαπά νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες για τις παραπάνω συναλλαγές το φάκελο τεκμηρίωσης.

– Στις παραγράφους 5 και 6, όπως άλλωστε σε πολλά άλλα άρθρα, δίνονται υπερβολικές νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις στο Διοικητή της ΑΑΔΕ, εν προκειμένω να καθορίσει τα περιεχόμενα του Φακέλου Τεκμηρίωσης.

– Στο άρθρο 54Η, σχετικά με την τήρηση παραστατικών για στοιχεία που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα MY DATA και τις σχετικές κυρώσεις, η εφαρμογή είναι δύσχρηστη, όλοι το γνωρίζουμε, ειδικά όλοι οι λογιστές οι οποίοι αναφέρονται στη συγκεκριμένη εφαρμογή, λέγοντας πως είναι ελαττωματική, ενώ η ύπαρξη προστίμων θα εξουθενώσει τους επιχειρηματίες και τους επαγγελματίες, την ίδια στιγμή που σε πολλές ξένες εταιρείες δίνεται απαλλαγή από τον φόρο τεκμηρίωσης με το άρθρο 21. Δεν είναι άδικο το συγκεκριμένο;

– Επίσης, γενικές και αόριστες είναι οι διατάξεις του άρθρου 61. Πώς εννοούνται οι λόγοι ανωτέρας βίας; Πρόκειται για θέματα υγείας των επιχειρηματιών ή των λογιστών τους ή κάτι άλλο; Επίσης, με την a priori εξαίρεση των ανακριβών δηλώσεων, τι συμβαίνει στις περιπτώσεις λαθών των λογιστών των επιχειρήσεων; Δεν μένουν έτσι απροστάτευτοι οι επαγγελματίες και ατιμώρητοι οι λογιστές;

– Στο άρθρο 63, η ένστασή μας είναι γενικότερη. Αφορά τη λειτουργία και την αποτελεσματικότητα της Διεύθυνσης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών, ιδίως την αρνητική πρόβλεψη για σιωπηρή απόρριψη. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν, ο αριθμός των ενδικοφανών προσφυγών που υποβλήθηκαν στο επτάμηνο Ιανουαρίου- Ιουλίου του 2021, ανέρχεται σε 6.777, ενώ από αυτές 3.000 απορρίφθηκαν σιωπηρά, χωρίς καν να εξεταστούν. Είναι λογικό σχεδόν οι μισές υποθέσεις να απορρίπτονται σιωπηρά; Δεν πρέπει να συμβεί κάτι εδώ;

Προηγούμενο άρθροΠαπαχατζής Αλέξανδρος, Αμπελάκια Λάρισας – 4η Γιορτή Κάστανου
Επόμενο άρθροΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ – ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ