Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 01/11/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 01/11/2022, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Ενημέρωση των μελών της Επιτροπής από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνο Καραμανλή, σχετικά με την προσυμβατική διαδικασία των έργων:

α) «Κατασκευή Σιδηροδρομικών Σταθμών και Στάσεων (κτίρια, αποβάθρες, στέγαστρα και περιβάλλων χώρος), Επιδομής, Ηλεκτροκίνησης, Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης, ETCS, Τηλεπικοινωνιών και Η/Μ εγκαταστάσεων Σήραγγας Παναγοπούλας για τη Ν.Σ.Γ. Κιάτο – Πάτρα στο Τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο», με Αναθέτουσα Αρχή την ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.
β) «Κατασκευή Ηλεκτροκίνησης, Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης και ETCS 1 της υφιστάμενης μονής Σιδηροδρομικής Γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και κατασκευή νέας παρακαμπτήριου γραμμής στο Σ.Σ. Σοφάδων», με Αναθέτουσα Αρχή την ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και
γ) «Αναβάθμιση Συρμών της Γραμμής 1» (Πειραιάς – Κηφισιά), με Αναθέτουσα Αρχή την ΣΤΑΣΥ Α.Ε..

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Ξεκινώ από τη σύμβαση ηλεκτροκίνησης Ροδοδάφνης – Ρίου. Πρόκειται για ένα έργο που θα έπρεπε να είχε κατασκευαστεί προ πολλού, έχοντας αρχικά προκηρυχθεί η ηλεκτροκίνηση το 2018 αλλά μόνο για το σχετικά έτοιμο τμήμα, όσον αφορά την υποδομή του Κιάτο – Ροδοδάφνη, που κατασκεύασε η ΜΕΤΚΑ.

– Επίσης η υποδομή είχε καθυστερήσει, ενώ τελικά παραδόθηκε μετά από τις απειλές της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2020. Ανάδοχος στην πρώτη δημοπράτηση της ηλεκτροκίνησης ήταν η ΑΚΤΩΡ, προέκυψαν όμως ενστάσεις, οπότε ανέλαβε η MYTILINEOS. Υπήρξαν δυστυχώς και σε αυτήν νομικά προβλήματα, οπότε προκηρύχθηκε ξανά ολόκληρο το έργο το 2021, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά. Έτσι φτάσαμε στο σήμερα, όπου το έργο αναλαμβάνεται από την ΤΕΡΝΑ-Mytilineos. Ισχύει; Και αν ναι, ποιοι είναι οι λόγοι;

– Σε κάθε περίπτωση ουσιαστικά για 100 χιλιόμετρα σιδηρόδρομου στο Κιάτο – Πάτρα, μια ολόκληρη περιοχή ταλαιπωρείται επί 15 ολόκληρα χρόνια, ενώ η βελτίωση του σιδηροδρόμου δεν είναι μόνο θέμα επικοινωνίας, όπου υστερούμε ακόμη και με τα Βαλκάνια, είναι επιπλέον ζήτημα οικολογίας, κυρίως δε στρατηγικής σημασίας, αφού ο σιδηρόδρομος εξυπηρετεί «το δρόμο του Μεταξιού».

– Έως πρόσφατα προωθούνταν η δημοπράτηση για την ηλεκτροκίνηση τμηματικά μόνο στο τμήμα «Κιάτο – Ροδοδάφνη», γιατί αναφέρεται τώρα ολόκληρο μέχρι το Ρίο;

– Έχουν τελειώσει άλλες εργολαβίες που κατασκευάζουν την υποδομή στο «Ροδοδάφνη – Ρίο» ή θα υπάρξει καθυστέρηση έως ότου τελειώσουν; Συγκεκριμένα οι εργολαβίες αυτές είναι η υποδομή στο «Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος», καθώς επίσης η υποδομή στο «Ψαθόπυργος – Ρίο», ενώ θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από το 2019, σύμφωνα, τουλάχιστον, με την ιστοσελίδα της ΕΡΓΟΣΕ. Τελείωσαν; Εάν όχι, πού βρίσκονται;

– Εάν καταλάβαμε σωστά και τα δύο έργα χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Η ερώτησή μας είναι από το εθνικό σκέλος; Εάν ναι, γιατί δεν εντάσσονται στο Ταμείο Ανάκαμψης ως πράσινο έργο ή στα ΕΣΠΑ;

– Ποιο είναι το κόστος των σταθμών και των στάσεων στην εργολαβία «Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος» και τι είδους σταθμοί είναι; Δεν θα πρέπει πάντως να γίνει σπατάλη με μεγάλους σταθμούς, πριν αυξηθεί η κίνηση, όπως έχει γίνει στο σταθμό εκτός της πόλης του Ξυλοκάστρου.

– Ποιο είναι το κόστος της ETCS, που εμφανίζεται στο λογότυπο της, στις ενημερωτικές επιστολές και τι υπηρεσίες προσφέρει;

– Πώς εξελίσσεται το τελευταίο τμήμα της υπογειοποίησης από το Ρίο έως το λιμάνι της Πάτρας;

– Σχετικά τώρα με τη σύμβαση ηλεκτροκίνησης της Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, το κόστος της είναι συγκρίσιμο με αυτό της πρόσφατης εργολαβίας «Βόλου – Λάρισας».

– Γιατί δρομολογείτε την ηλεκτροκίνηση σήμερα και όχι το υδρογόνο, όπως στην Ευρώπη σε ανάλογες διαδρομές, ενδεχομένως, να παραμένει η πετρελαιοκίνηση έως ότου υπάρξει σαφήνεια με την ενεργειακή κρίση;

– Δεν είδαμε να περιλαμβάνετε σηματοδότηση στο αντικείμενο «Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα». Είναι ήδη εγκατεστημένη ή θα χρειαστεί νέα εργολαβία;

– Θα δρομολογηθεί η προέκταση, τουλάχιστον, στην Κοζάνη, έτσι ώστε να μην είναι «τυφλό» το τμήμα και να θέσει τις βάσεις για την ολοκλήρωση της Δυτικής Εγνατίας έως την Ηγουμενίτσα;
γίνουν οι επισκευές, ενώ η διάρκεια ολοκλήρωσης θα είναι 34 μήνες.

– Θα υπάρξουν ελλείψεις κατά την ανακατασκευή των βαγονιών, με συνέπεια την αραίωση δρομολογίων; Μήπως θα πρέπει να δοθούν από τον εργολάβο άλλα βαγόνια για αυτή την περίοδο; Εάν όχι, να νοικιαστούν από τη ΣΤΑΣΥ Α.Ε. ή να μεταφερθούν από άλλα δρομολόγια;

– Από πού θα προέλθει η χρηματοδότηση και ποιο το κόστος σε σχέση με το αν αγοραστούν βαγόνια; Ελπίζουμε να μην προέλθει από το Δημόσιο είτε άμεσα μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), είτε έμμεσα μέσω των ΕΣΠΑ ή του Ταμείου Ανάκαμψης.

– Που θα διενεργηθούν οι επισκευές των βαγονιών στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό; Είναι απαραίτητο πάντως να διενεργηθούν στην Ελλάδα, είτε στα μηχανουργεία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, είτε σε άλλες βιομηχανίες.

Προηγούμενο άρθροΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ – ΤΟ ΚΑΛΑΘΙ ΤΟΥ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗΣ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΑΣ
Επόμενο άρθροΒασίλης Βιλιάρδος – Ολομέλεια 01/11/2022