Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 07/11/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 07/11/2022, με θέμα ημερήσιας διάταξης:Ενημέρωση των μελών της Επιτροπής από τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Σπυρίδωνα-Άδωνη Γεωργιάδη, σχετικά με την Συμφωνία Εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Θα ξεκινήσω από το ότι στη συνέχεια του σχεδίου εξυγίανσης που ψηφίστηκε και στο οποίο έλειπαν πολλά νούμερα τότε, έχει γίνει πια καταμέτρηση στις 31/8/2022 και προτείνεται το τρόπος εξόφλησης τους ως εξής: Πρώτον, είτε μέσω της μεταφοράς τους στις δύο νέες εταιρείες που ίδρυσε η ONEX, στη νέα εταιρεία 1 που είναι εμπορική εταιρεία και στην εταιρεία 2 που είναι η αμυντική, είτε με την παραμονή τους στην υπάρχουσα εταιρεία. Όμως, λογικά, οι πιθανότητες αποπληρωμής θα είναι μικρές, αφού θα προέλθουν από την ρευστοποίηση ακινήτων. Επομένως, με ενδεχόμενη διαγραφή, δηλαδή, κούρεμα.

– Αποτελεί ένδειξη φερεγγυότητας για την αποπληρωμή των υποχρεώσεων που αναλαμβάνουν οι νέες εταιρείες; Προφανώς, όχι. Σημειώνεται ότι η BFC δε βάζει χρήματα στο αμυντικό τμήμα, αλλά μόνο στο επιχειρησιακό, χωρίς να υπάρχει ακόμη εξασφάλιση κι ενώ πλησιάζουν οι εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες.

– Για το αμυντικό, όπως φαίνεται, συνδέει την αποπληρωμή με την ανάληψη έργων του Πολεμικού Ναυτικού. Δηλαδή, το Πολεμικό Ναυτικό θα εξοπλίσει τον εαυτό του ενδεχομένως με υπερκοστολογημένα έργα που ήδη συζητάει η ONEX;

– Στον πίνακα τώρα 4.5 της σελίδας 59 απεικονίζεται το σύνολο του μη μεταβιβαζομένου ενεργητικού και μη μεταβιβαζομένου παθητικού που θα παραμείνει στην εταιρεία. Όπως φαίνεται, το μη μεταβιβαζόμενο ενεργητικό είναι μόλις 851 χιλιάδες 288 και τμήματα με σωζόμενο παθητικό 246,9 εκατομμύρια, οπότε τελικά χάνεται. Ισχύει; Μεταξύ αυτών 91,9 εκατομμύρια στον ΕΦΚΑ και 26 εκατομμύρια στο δημόσιο. Εμείς με τους υπολογισμούς μας, που θα καταθέσουμε αργότερα στα πρακτικά, βρήκαμε 483,5 εκατομμύρια, αντί 486,8 εκατομμύρια συνολικές οφειλές. Μικρή η διαφορά βέβαια, αλλά υπάρχει. Με τα 241 εκατομμύρια να μένουν στην εταιρεία, αντί 246 που αναφέρονται στη σελίδα 59 και με τα 238 να μεταβιβάζονται σε δύο εταιρείες. Γενικά πάντως, τα νούμερα συμφωνούν και αποτυπώνουν την πραγματικότητα, το ότι μεγάλο μέρος των υποχρεώσεων θα κουρευτεί έως και το 94% που μένει στην εταιρεία.
Η πρώτη είναι το 94% των υποχρεώσεων του δημοσίου μένει στην εταιρεία, δηλαδή, μάλλον κουρεύεται, όταν για τις ΣΕΠΑΛ είναι 92% και στην εμπορική διαχείριση το 79%. Σημειώνεται, ότι αυτές οι δύο έχουν και ένα μέρος ενέγγυο, άρα το δημόσιο είναι σε χειρότερη μοίρα, αυτό που μας ενδιαφέρει βέβαια, σημειώνοντας πως η ΣΕΠΑΛ είναι εταιρεία της Alpha Bank, αλλά εμφανίζεται σαν εταιρεία του εξωτερικού. Η αποπληρωμή από τη νέα εταιρεία θα είναι σε 15 χρόνια, 30 εξαμηνιαίες δόσεις, με τριετή περίοδο χάριτος και 2% επιτόκιο επί του χρεωστικού υπολοίπου στη σελίδα 70, κάτι που δεν παρέχεται στο δημόσιο, σύμφωνα με τη σελίδα 84, όπου οι οφειλές εξοφλούνται σε 264 άτοκες μηνιαίες ισόποσες δόσεις, χωρίς σε αυτές να καταβάλλονται τόκοι.

– Το Πολεμικό Ναυτικό, που μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα, εμφανίζεται ότι θα λάβει στη σελίδα 75 ποσόν 170 εκατομμυρίων και λοιπά και θα αποπληρωθεί άτοκα. Ο Υπουργός, όταν είχαμε κάνει ερώτηση στην Ολομέλεια, είχε πει πως θα καταβληθεί με τόκο για να μη χαθούν τα χρήματα στη διάρκεια του χρόνου. Τι ισχύει από τα δύο;

– Το επόμενο είναι η εξόφληση θα γίνει σταδιακά και σε χρονικό διάστημα 30 ετών με παρακράτηση ροών κλπ. Δηλαδή θα πληρώσουμε εμείς το 2%; Τι θα γίνει αν δεν πάρει έργα, τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό το ναυπηγείο; Μετά, η νέα εταιρεία, η αμυντική, θα οφείλει να αποδώσει προς την ικανοποίηση της άνω αποδεχόμενης αμοιβής κλπ., δηλαδή ουσιαστικά 20 εκατομμύρια στην τριακονταετία, θα πάρει το πολεμικό ναυτικό αν έδωσε έργο στην ΟΝΕΧ, ή αν δεν βρει από αλλού. Έτσι θα προκύψει κούρεμα 88% που μπορεί να είναι και μεγαλύτερο σε παρούσες αξίες, όπου ο κ. Παναγιωτόπουλος μας είχε διαβεβαιώσει. ότι δεν θα υπάρχει κούρεμα

– Τελειώνοντας έχουμε εδώ τις εξής ερωτήσεις: Πρώτον, γιατί κατατέθηκε η παράταση καθυστερημένα στο τέλος του μήνα;

– Δεύτερον, γιατί δεν κατέβαλε και τα ποσά αυτά η ONEX, όπως για το δώρο;

– Τρίτον, θα προλάβει να ολοκληρωθεί η διαδικασία εξυγίανσης μέχρι το Δεκέμβριο ή θα υπάρξει και άλλη παράταση;

– Τέταρτον, αναφέρεται στο άρθρο, ότι κατά την ολοκλήρωση της μεταβίβασης και εξυγίανσης της εταιρείας, θα παραδοθεί η πυραυλάκατος στη μορφή που θα βρίσκεται, δηλαδή τι εννοεί εδώ, μετά πώς θα τελειώσει αν δεν έχει τελειώσει και παραδοθεί όπως είναι;

– Τέλος σημειώνεται, ότι στο ίδιο νομοσχέδιο υπάρχει τροπολογία για τη συνέχιση της χρηματοδότησης των υποβρυχίων, με το άρθρο 87, που επίσης θα καταθέσουμε.

Προηγούμενο άρθροΚυριάκος Βελόπουλος – Επίσκεψη στην Ιεράπετρα Κρήτης 06/11/2022
Επόμενο άρθροΘέμα: Να μην πληρώνουν οι ναυτικοί τα τεστ κορωνοϊού