Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 11/03/2021

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 11/03/2021, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Κύρωση Επενδυτικής Συμφωνίας μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Μονοπρόσωπης Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία “ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΤΑΛΛΕΙΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΧΡΥΣΟΥ” και συναφείς διατάξεις».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Αυτό που δρομολογείτε είναι ένα θηριώδες σκάνδαλο και δεν πρόκειται για μία επένδυση που θα ενέκρινε μία αξιοπρεπής κυβέρνηση που σκέφτεται έστω λίγο το μέλλον της χώρας και των Πολιτών της, πόσο μάλλον αφού δεν θα έχει κανένα οικονομικό όφελος αλλά μόνο μία μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή.

– Στο τέλος του 2019, το υπουργείο περιβάλλοντος είχε αναθέσει στην εξειδικευμένη εταιρία συμβούλων Grant Thornton, την οικονομική αξιολόγηση του νέου επενδυτικού σχεδίου της Ελληνικός Χρυσός – επίσης τη συγκριτική αξιολόγηση του με το προηγούμενο, ως προς ορισμένες ποσοτικές και ποιοτικές παραμέτρους και μετρήσιμους δείκτες συμβολής στην εθνική και τοπική οικονομία.

– Το έργο αυτό είτε δεν παραδόθηκε ποτέ, είτε «θάφτηκε» – επειδή τα πορίσματα του δεν ήταν ευνοϊκά για την πρόταση της εταιρείας. Η ερώτηση μας εδώ είναι ποιος τελικά αξιολόγησε το νέο σχέδιο και γιατί έγιναν χωρίς αμφισβήτηση αποδεκτά τα ευφάνταστα νούμερα της Ελληνικός Χρυσός;

– H μεταλλευτική δραστηριότητα πάντως, όσο και αν προσπαθούν να μας πείσουν για το αντίθετο η Κυβέρνηση και η Εταιρεία, όχι μόνο δεν ευνοεί την ολοκληρωμένη ανάπτυξη της Χαλκιδικής, αλλά καταστρατηγεί επί πλέον τις τρεις βασικές παραμέτρους της αειφορίας, – το περιβάλλον, την οικονομία και την κοινωνία.

– Η εξόρυξη χρυσού, όπως τουλάχιστον φαίνεται μέσα από τη σύμβαση παραχώρησης, υποβαθμίζει σημαντικά το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον – θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο τα δάση, τα νερά, το έδαφος, την ατμόσφαιρα, τα οικοσυστήματα και τις παραλίες, χωρίς να έχει έστω κάποιο οικονομικό όφελος για τη χώρα.

– Η έντονη αντιπαράθεση με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2018 γύρω από τις άδειες αποτελούσε κατά τα γραφόμενα στρατηγική της εταιρίας επικοινωνιών V+O Communications (συμφερόντων Θωμά Βαρβιτσιώτη) με σκοπό την προσέλκυση της προσοχής της κοινής γνώμης.

– Μέσα στη σύμβαση περιέχονται σκανδαλώδεις ρυθμίσεις – όπως είναι η ακύρωση της υποχρέωσης μεταλλουργίας, η έμμεση επαναφορά της δυνατότητας εκτεταμένης χρήσης κυανίου για το διαχωρισμό του τελικού προϊόντος, η παραίτηση του κράτους από την αρμοδιότητα περιβαλλοντικών ελέγχων και ο ορισμός ιδιώτη ελεγκτή περιβάλλοντος, από την εταιρία. Πού ακούσατε αλήθεια να ελέγχει ο ελεγχόμενος τον εαυτό του;

– Επόμενες σκανδαλώδεις ρυθμίσεις είναι η θέσπιση πληρωμής ρήτρας από το δημόσιο για διαφυγόντα κέρδη προς την εταιρία, σε περίπτωση που κάποια επόμενη κυβέρνηση δεν της ικανοποιήσει κάποιες απαιτήσεις, η παραίτηση του δημοσίου από το ελληνικό δίκαιο και η αποδοχή διεθνούς δικαστηρίου, η σύνθεση του οποίου θα επιλέγεται από την Ελληνικός Χρυσός, καθώς επίσης η ακύρωση της υποχρέωσης προσλήψεων σε συγκεκριμένο ποσοστό από την τοπική κοινωνία.

– Το χειρότερο σκάνδαλο όμως διαπιστώνεται στο άρθρο 19 – με το οποίο θεσμοθετείται, κατά παράβαση κάθε έννοιας του δημοσίου συμφέροντος, η δυνατότητα επίσημης φοροαποφυγής για την εταιρία. Με το άρθρο αυτό, το δημόσιο αποδέχεται να μεταφέρονται ως αφορολόγητα μερίσματα στο εξωτερικό, όλα τα κέρδη της εταιρίας από την εξόρυξη μετάλλων στη Χαλκιδική.

– Είναι θλιβερό το γεγονός της ακύρωσης του Συντάγματος και του αρχαιολογικού νόμου, μέσα από την επιβολή μνημονίου στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Χαλκιδικής και Αγίου Όρους – για τη μεταχείριση των αρχαιοτήτων της μεταλλευτικής περιοχής.

– Πρέπει δηλαδή η νέα σύμβαση να παράγει τουλάχιστον ίσο οικονομικό αποτέλεσμα με αυτήν που αντικαθιστά. Στην αντίθετη περίπτωση έχουμε απιστία κατά του Δημοσίου – κάτι που γνωρίζετε πολύ καλά πως αποτελεί ποινικό αδίκημα και μάλιστα κακούργημα.

– Ποια είναι η ζημία του δημοσίου από τη μη καταγγελία της προηγούμενης σύμβασης που αναφερόταν σε αποζημιώσεις, σε περίπτωση μη εκπλήρωσης του όρου της καθετοποιημένης παραγωγής;

– Σύμφωνα με εκθέσεις επιθεωρητών σε πολλά από τα απόβλητα παρατηρήθηκαν σημαντικές υπερβάσεις στα όρια μετάλλων – ιδιαίτερα επικίνδυνες για την μόλυνση του αέρα και των υδάτων της περιοχής. Υπάρχουν σχετικές μετρήσεις του τελευταίου εξαμήνου;

– Ποιες είναι οι «δικλείδες που θωρακίζουν την επένδυση», όπως αναφέρεται και ποιες είναι οι προβλέψεις που έχουν ληφθεί για τη διασφάλιση των συμφερόντων του ελληνικού δημοσίου;

– Ποια είναι τα μέτρα που θα λάβει η Εταιρεία, προκειμένου να περιοριστεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και να βελτιωθούν οι διαθέσιμες τεχνολογίες σε όλες τις πτυχές της εξόρυξης, της επεξεργασίας και της διαχείρισης καταλοίπων μετάλλων και υδάτων;

Προηγούμενο άρθροΒασίλης Βιλιάρδος – Ολομέλεια 11/03/2021
Επόμενο άρθροΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΟΥ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕ Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ