Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 11/11/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 11/11/2022, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/882 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απριλίου 2019 σχετικά με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών και άλλες επείγουσες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Σχετικά με το καλάθι της νοικοκυράς, που ανέφερε ο Υπουργός κύριος Γεωργιάδης, θα περιμένουμε να διαπιστωθεί η επιτυχία του ή μη, τονίζοντας μόνο πως ,εξ όσων γνωρίζουμε, η Ελληνική αγορά είναι η πλέον κερδοφόρα της Γερμανικής LIDL. Γιατί είναι κερδοφόρα; Επειδή δυστυχώς δεν λειτουργεί στην Ελλάδα ο ανταγωνισμός, ενώ εξασφαλίζει τις καλύτερες τιμές της αγοράς, κυρίως εξαιτίας των φθηνών εισαγωγών της και λόγω του ότι πληρώνει σωστά χωρίς να απαιτεί μεγάλες πιστώσεις από τους προμηθευτές της όπως οι υπόλοιπες αλυσίδες.

– Ο ανταγωνισμός τώρα δεν λειτουργεί επειδή υπάρχει άτυπο καρτέλ, το γνωρίζουμε όλοι, όπως άλλωστε στις τράπεζες και σε πολλά θέματα, ενώ δεν είναι ευθύνη μόνο της εκάστοτε Κυβέρνησης. Είναι επίσης ευθύνη, εκείνων των καταναλωτών που δεν αναζητούν φθηνότερα προϊόντα και έχουν προκαταλήψεις, όσον αφορά τις ιδιωτικές ετικέτες. Σε αντίθεση με πολλούς άλλους όπως τους Γερμανούς, τους Ολλανδούς, τους Ελβετούς κλπ.

– Όσον αφορά τώρα τον πληθωρισμό. Είπαμε ήδη πως αυξήθηκε χωρίς τις τιμές της ενέργειας και τον Οκτώβρη στο 8,6% έναντι του 8% τον Σεπτέμβρη, όταν ο μέσος όρος της Ευρωζώνης τον Οκτώβριο ήταν στο 6,9%. Η αιτία είναι πως μειώθηκε λόγω των επιδοτήσεων που δόθηκαν για την ενέργεια, με δαπάνες του δημοσίου, που θα αυξήσουν όμως τελικά το έλλειμμα και το χρέος. Οπότε πρόκειται ουσιαστικά για μελλοντικούς φόρους.

– Το γεγονός αυτό σημαίνει πως ουσιαστικά κρύφτηκε το πρόβλημα κάτω από το χαλί, για μία ακόμη φορά. Αυτό κάνουμε συνεχώς. Το παραπάνω φαίνεται επίσης από τον πολύ και επικίνδυνο δομικό πληθωρισμό, χωρίς την ενέργεια δηλαδή και τα τρόφιμα. Εν προκειμένω αυξήθηκε στο 5,2% τον Οκτώβρη από το 4,9% και είναι υψηλότερος από το μέσον όρο της Ευρωζώνης.

– Σε σχέση με τις επενδύσεις, η ευθύνη του Υπουργού και του Υφυπουργού, δεν είναι μόνο οι άμεσες ξένες που πράγματι αυξάνονται σημαντικά. Λόγω όμως του ξεπουλήματος, καθώς επίσης της παροχής γης και ύδατος στους ξένους επενδυτές, η ευθύνη τους, είναι κυρίως ο ακαθάριστο σχηματισμός, παγίου κεφαλαίου, το λέμε συνεχώς πως αυξήθηκε μόλις κατά 1,5 δις το 2021, σε σχέση με το 2020, χωρίς να καλύπτει ούτε καν τις αποσβέσεις. Στα 27 δις μόλις, όταν οι ξένες επενδύσεις ήταν περί τα 6 δις, ενώ ακαθάριστο σχηματισμός ήταν 62 δις πριν από τα μνημόνια, οπότε κανείς από δω και μόνο να καταλαβαίνει, τι ακριβώς πρέπει να προσέξει και τι σημαίνει επενδύσεις.

– Στο άρθρο 20, δεν ενσωματώνεται η παράγραφος 8, του άρθρου της οδηγίας, που προβλέπει τα εξής: Τα Κράτη Μέλη εξασφαλίζουν να λαμβάνονται αμελλητί τα κατάλληλα περιοριστικά μέτρα, όπως την απόσυρση του προϊόντος από την αγορά τους όσον αφορά το σχετικό προϊόν. Γιατί αλήθεια δεν μεταφέρθηκε αυτό το κομμάτι της οδηγίας;

– Στο άρθρο 22, η επιφύλαξη μας δεν αφορά αυτές τις διατάξεις του άρθρου, αλλά το τι έχει συμβεί στα δύο και πλέον χρόνια που ίσχυε ο νόμος 47/27 του 2020.

– Έχει εξασφαλιστεί πράγματι η ισότιμη πρόσβαση σε υπηρεσίες ηλεκτρονικών υπηρεσιών στα Άτομα με Αναπηρία; έχουν λάβει ειδικό εξοπλισμό για να διευκολυνθούν; Αυτά είναι τα ερωτήματα στα οποία πρέπει να δοθεί απάντηση. Ρωτάμε επειδή υπάρχουν πολλά παράπονα από τους Συλλογικούς Φορείς των Ατόμων με ειδικά Προβλήματα, ειδικά από τους συμπολίτες μας με προβλήματα όρασης.

– Καλές οι διατάξεις των νόμων, αλλά το σημαντικότερο είναι να εφαρμόζονται στην πράξη, έχουμε αρκετούς νόμους στην Ελλάδα η εφαρμογή τους είναι το πρόβλημα.

– Στο άρθρο 27, στο οποίο διαπιστώνεται η πάγια νομοθετική τακτική της παρούσας κυβέρνησης, δεν μπορούμε παρά να είμαστε αντίθετοι, αφού είναι ξεκάθαρο πως αυτά τα ζητήματα θα έπρεπε να καθορίζονται από τις διατάξεις του νόμου και όχι από τους εκάστοτε Υπουργούς. Είναι επίσης πολύ αρνητικό το ότι δεν τοποθετείται καν χρονική προθεσμία για την έκδοση των απαραίτητων διοικητικών πράξεων.

– Στο άρθρο 28, στην παράγραφο 1, η προσαρμογή των παρόχων υπηρεσιών στις διατάξεις του σχεδίου νόμου θα συντελεστεί τον Ιούλιο του 2030 ή το 2035, ενώ ειδικά για τα τερματικά αυτοεξυπηρέτησης στην παράγραφο 3, αυτή η ημερομηνία μπορεί να φτάσει ακόμα και στο 2045. Όταν η προσαρμογή των δημοσίων συμβάσεων θα ξεκινήσει από τις 29 Ιουνίου του 2025. Αλήθεια! Γιατί έχουν δοθεί τόσο μεγάλα χρονικά περιθώρια; Προβλέπει τόσο μακριά κυβέρνηση. Προφανώς, είναι παράδοξο και απαράδεκτο, όπως το έχουμε, άλλωστε, αναφέρει στη συζήτηση.

– Πώς δικαιολογείται εδώ η παράταση των τριών ετών για την απομάκρυνση των νομίμως υφιστάμενων μεταποιητικών δραστηριοτήτων; Ποιους εξυπηρετεί η συγκεκριμένη παράταση, όπως επίσης η αλλαγή χρήσεις γης; Κάποιους.

Προηγούμενο άρθροΚώστας Χήτας – Ομιλία στη βουλή για τον ορυκτό πλούτο και τη δικαίωση του Κ. Βελόπουλου 11/11/2022
Επόμενο άρθροΒασίλης Βιλιάρδος – Ολομέλεια 11/11/2022