Βασίλης Βιλιάρδος – Ολομέλεια 11/11/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής στις 11/11/2022, με θέμα ημερήσιας διάταξης την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών: «Κύρωση της από 30.3.2022 Συμφωνίας Τροποποίησης της από 30.7.2018 Σύμβασης Παραχώρησης του έργου «Ανάπτυξη Εμπορευματικού Κέντρου Θριασίου Πεδίου» που κυρώθηκε με τον ν. 4574/2018, μεταξύ της εταιρείας «ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ» και της εταιρείας «ΘΡΙΑΣΙΟ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», καθώς και του Ελληνικού Δημοσίου, της εταιρείας «ΕΤΒΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και της εταιρείας «ΓΚΟΛΝΤΑΙΡ ΚΑΡΓΚΟ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ LOGISTICS ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ»».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Θα ξεκινήσουμε από το ότι οι βάσεις του σημερινού έργου τέθηκαν στη δεκαετία του 1970 με απαλλοτριώσεις που φυσικά κόστισαν, για να κατασκευαστούν εγκαταστάσεις του ΟΣΕ. Στη συνέχεια, εκπονήθηκε η πρώτη φάση των έργων υποδομής από την ΕΡΓΟΣΕ μεταξύ των ετών 1999 και 2010, η οποία περιλαμβάνει επιδομή, οδικά έργα και τη στάση Ασπροπύργου με κόστος 214 εκατομμύρια ευρώ. Όλα αυτά τα πληρώνουμε εμείς, βέβαια.

– Το 2001 η Ευρωπαϊκή Ένωση ζήτησε τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών, οπότε το 2004 αποσχίζεται ως ακίνητο από τον ΟΣΕ και υπάγεται σε ξεχωριστή θυγατρική του στην Εμπορευματικά Κέντρα ΑΕ. Αργότερα, το 2008 υπάγεται στην επίσης θυγατρική του ΟΣΕ, στη ΓΑΙΑΟΣΕ, ενώ μετά το 2006 ξεκινούν οι πρώτες προσπάθειες παραχώρησης. Περαιτέρω, μεταξύ των ετών 2013 και 2018, εκτελούνται τα έργα της δεύτερης φάσης ξανά από την ΕΡΓΟΣΕ, τα οποία περιλαμβάνουν κατασκευή κτιρίων, γραφείων, εργοστάσιο επισκευής του ΟΣΕ και κάποια άλλα τεχνικά έργα, όπως ηλεκτροκίνηση και σήμανση με κόστος 60,2 εκατομμύρια ευρώ. Όλα αυτά με έξοδα του δημοσίου, δηλαδή των Ελλήνων φορολογουμένων, αν και με κοινοτική συγχρηματοδότηση.

– Η ΓΑΙΑΟΣΕ το 2013 αποσχίζεται από τον ΟΣΕ και μεταφέρεται στο δημόσιο, ενώ με το τρίτο μνημόνιο η ΓΑΙΑΟΣΕ μεταφέρεται στο Υπερταμείο, πάει βόλτες. Σημειώνεται δε ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ, εκτός από το Θριάσιο, διαθέτει την ακίνητη περιουσία του πρώην ΟΣΕ, δηλαδή κυρίως σιδηροδρομικούς σταθμούς και κάποια άλλα πάγια, όπως επίσης το τροχαίο υλικό. Το τροχαίο αυτό υλικό περιείχε μεγάλο αριθμό βαγονιών και μηχανών, που εν μέρει μόνο έχει αξιοποιηθεί από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ξεπουλήθηκε στην ιταλική κρατική εταιρεία, όπως άλλωστε διαβεβαίωσε και ο κ. Καραμανλής, μόλις για 45 εκατομμύρια ευρώ, με 750 εκατομμύρια προίκα από τον ίδιο, από τη σημερινή κυβέρνηση ειδικά λόγω της αδρανοποίησης του δικτύου, της περικοπής των εμπορευματικών κινήσεων, των κλιναμαξών κλπ.

– Με απλά λόγια, η «ΓΑΙΑΟΣΕ», όχι μόνο μεταβιβάστηκε δωρεάν στο Υπερταμείο των δανειστών έμπνευσης Σόιμπλε, χωρίς καν την αποτίμηση της περιουσίας της, αλλά επιπλέον επιδοτείται από το δημόσιο, αφού για παράδειγμα αναβαθμίζει με το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και τα ελληνικά ΕΣΠΑ, τον Κεντρικό Σταθμό Λαρίσης της «ΓΑΙΑΟΣΕ», ενώ θα εισπράττει αυτή τα μισθώματα από τα καταστήματα.

– Τι να περιμένει, όμως, κανείς από κυβερνήσεις που έχουν μεταφέρει ακόμα και το κτίριο της Βουλής, μαζί με τα ανθοπωλεία μπροστά του, στο Υπερταμείο των ξένων; Ντροπή που δεν υπάρχει;

– Από την άλλη πλευρά τώρα, η Rail Cargo Logistics Goldair είναι θυγατρική της Goldair Cargo Group που δραστηριοποιείται και στα ελληνικά αεροδρόμια στην επίγεια εξυπηρέτηση.

– Ο διαγωνισμός διεξήχθη, όπως συνήθως συμβαίνει στην Ελλάδα, με έναν και μοναδικό ενδιαφερόμενο, οπότε κατοχυρώθηκε στην κοινοπραξία GOLDAIR- ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ το 2018 από τον ΣΥΡΙΖΑ με τον νόμο 4574/2018. Προηγουμένως, είχε αποσυρθεί δυστυχώς η COSCO, η οποία είναι σημαντικός δυνητικός πελάτης, λόγω του ΟΛΠ του Οργανισμού Λιμένα Πειραιώς και του Δρόμου του Μεταξιού.

– Ο σκοπός των παραπάνω αναφορών μας είναι η τεκμηρίωση του ότι υπήρξε εγκληματική μεθόδευση τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Πραγματικά, μια εγκληματική μεθόδευση. Αφενός μεν για τη διάλυση του ΟΣΕ, αφετέρου για την απώλεια της «ΓΑΙΑΟΣΕ» και του ΘΡΙΑΣΙΟΥ. Στην αρχή ένα συμβολικού τιμήματος 42,6 εκατομμύρια προς το δημόσιο με συμψηφισμό, όμως, των χρεών του ΟΣΕ, που συνεχίζουν να συσσωρεύονται, ενώ στη συνέχεια με τη μεταβίβασή της δωρεάν στο Υπερταμείο.

– Έτσι ο ΟΣΕ και εν συνεχεία το δημόσιο απώλεσαν μια τεράστια περιουσία, μαζί με τη δυνατότητα δημιουργίας από αυτήν την περιουσία, υπεραξιών, κερδών για την Ελλάδα, δηλαδή.

– Όλα αυτά είναι πραγματικά σκανδαλώδη, αλλά δεν είναι τα μοναδικά, αφού κάτι ανάλογο συνέβη με το δίκτυο του ΑΔΜΗΕ –δεν πρέπει να ξεχνάμε- με τη FRAPORT, πρόσφατα με τον ΔΕΔΔΗΕ κλπ.

– Εμείς πάντως διαπιστώσαμε ότι οι βελτιώσεις είναι όλες δυνητικές, με την έννοια πως εξαρτώνται από όρους και προϋποθέσεις πάντοτε προς το συμφέρον του παραχωρησιούχου. Ουσιαστικά δεν υπάρχει καμία πραγματική βελτίωση για το δημόσιο, εκτός βέβαια από το ότι θα εισπράττει φόρους, θα έχει δευτερογενείς ωφέλειες από την απασχόληση και διάφορα άλλα.

Προηγούμενο άρθροΒασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 11/11/2022
Επόμενο άρθροΚωνσταντίνος Μπούμπας – Υποεπιτροπή νησιωτικών και ορεινών περιοχών 11/11/2022