Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 17/02/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 17/02/2022, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών:
Α. «Κύρωση της Συμφωνίας Αεροπορικών Υπηρεσιών μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Μαλαισίας».
Β. «Κύρωση της Συμφωνίας Αεροπορικών Υπηρεσιών μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Ινδίας».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Εισαγωγικά και οι 2 Συμβάσεις που συζητούνται εδώ υπεγράφησαν στις 27 Νοεμβρίου, του 2017, στο Νέο Δελχί με την Ινδία και στις 5 Δεκεμβρίου του 2017 στον Κολόμβο της Σρι Λάνκα, με τη Μαλαισία.

-Επομένως, έχουν περάσει ήδη πέντε χρόνια από τότε, ενώ αντίστοιχων ημερομηνιών είναι και οι άλλες τρεις συμβάσεις που θα συζητηθούν μετά.

– Η πρώτη μας απορία, λοιπόν, είναι γιατί κατατίθεται τώρα, καθώς επίσης γιατί δεν προωθήθηκαν από τη συγκυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-ΑΝ.ΕΛ. που τις υπέγραψε.

– Ελπίζουμε, βέβαια, να μην τη συνδυάζει με την υπογραφή της συνεργασίας της ντροπής με το Μπαγκλαντές και το Πακιστάν, για τους εργάτες γης που είπε κ. Μηταράκης που μάλλον θα καταλήξουν «ντελίβερι» στην Αθήνα, έτσι ώστε να έχουν περισσότερες επιλογές μετάβασης στην Ελλάδα μέσω της Μαλαισίας ή της Ινδίας.

– Μήπως αλήθεια οφείλεται η Κύρωση στο άνοιγμα του τουρισμού κατόπιν πιέσεων της Fraport, έτσι ώστε να αυξήσει τις αφίξεις της στα αεροδρόμια;

– ‘Οφείλουμε να σημειώσουμε πως σε σχέση με την αρχική υπογραφή των Συμβάσεων εκτός από τη πανδημία έχει αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα από τότε μέχρι σήμερα, με την έννοια πως έχει δημιουργηθεί η Α.Π.Α., ενώ έχει αποχωρήσει η Υ.Π.Α. από τα αεροδρόμια της Fraport.
Τι θα σημαίνει για την ασφάλεια όλων αυτών των πτήσεων, στο άρθρο 8 και 9 στις 2 συμβάσεις, καθώς επίσης για την προστασία των καταναλωτών και του ανταγωνισμού;

– Δεν αλλάζει το αρχικό σκεπτικό αφού πλέον έχουν τον έλεγχο των αεροδρομίων οι ιδιώτες;
Ποιος θα ελέγχει τις πρακτικές τους; Η Α.Π.Α. από την Αθήνα δειγματοληπτικά; Το κράτος που δεν μπόρεσε να ελέγξει ούτε καν την Αττική Οδό με μία μέρα χιόνια;

– Σε γενικές γραμμές, πάντως, όσον αφορά στις δύο αυτές Συμβάσεις, δεν εξηγείται στις Αιτιολογικές Εκθέσεις ο λόγος που συνάπτονται, με εξαίρεση κάποιες γενικολογίες, ενώ δεν υπάρχουν μεγάλες εμπορικές συναλλαγές ή τουριστικές κινήσεις με τις δύο χώρες που να φαίνεται πως μπορούν να βοηθήσουν τη χώρα μας.

– Σε καθαρά επιχειρηματικό επίπεδο, εκτός του τουρισμού, το άνοιγμα των αερομεταφορών με αυτές, όπως και με άλλες χώρες, θα είχε σίγουρα ενδιαφέρον προκειμένου να γίνουν τα αεροδρόμια της Ελλάδας κόμβος μετακίνησης προς την Ευρώπη, όπως της Τουρκίας μέσω της Turkish Airlines που έχει γίνει κολοσσός διεθνώς, καλύπτοντας έναν τεράστιο αριθμό προορισμών.

– Στο άρθρο 7.1, αναφέρεται πως τα τέλη χρήσης, που επιβάλλουν οι αρχές χρέωσης κάθε συμβαλλόμενου μέρους, πρέπει να είναι δίκαια και εύλογα. Αυτό καταρχήν είναι εντελώς αόριστο. «Δίκαια και εύλογα» τι σημαίνει; Από την άλλη πλευρά, πως μπορεί το ελληνικό δημόσιο να γνωρίζει το κόστος, όταν τα αεροδρόμια τα ελέγχουν ιδιώτες; Τι θα συμβαίνει εάν για παράδειγμα η FRAPORT συνάψει μία διεθνή συνθήκη με τη LUFTHANSA και της προσφέρει χαμηλότερες χρεώσεις στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες εταιρείες; Το ίδιο θα μπορούσε να κάνει και η GMR αύριο με το Καστέλι και την AIR INDIA;

– Στο άρθρο 14, θα θέλαμε να ρωτήσουμε εάν η έγκριση των δρομολογίων γίνεται στην Ελλάδα από την ανεξάρτητη ΑΠΑ. Τι δυνατότητα έχει το κράτος να παρέμβει για εθνικούς λόγους ή για άλλους; Θα λειτουργεί όπως η ΡΑΕ που δίνει άδειες για ανεμογεννήτριες, μόλις καούν τα δάση;

– Στο άρθρο 16 αναφέρεται πως τα τιμολόγια θα πρέπει να υπολογίζονται με ένα εύλογο κέρδος, κάτι που ασφαλώς είναι αόριστο αφού αυτό που μετράει είναι το κόστος και πώς προκύπτει -ενδεχομένως και μέσα από τριγωνικές συναλλαγές. Μήπως θα πρέπει να μπουν και εδώ ανώτατα και κατώτατα όρια τιμών;

– Επίσης, το άρθρο αναφέρει πως θα πρέπει να λαμβάνονται μέτρα για να μην υπάρχουν τιμολογήσεις που νοθεύουν τον ανταγωνισμό. Ποιος όμως θα το ελέγχει; Η ΑΠΑ ή η Επιτροπή Ανταγωνισμού; Εδώ πρέπει να υπάρχει μια συγκεκριμένη απάντηση.

Προηγούμενο άρθροΘέμα: Πειθαρχική ευθύνη των μελών του Εθνικού Συμβουλίου της Ραδιοτηλεόρασης («Ε.Σ.Ρ.»)
Επόμενο άρθροΒασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 17/02/2022