Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 17/05/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 17/05/2022, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία (ΕΕ) 2019/2161 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019 για την τροποποίηση της Οδηγίας 93/13/ΕΟΚ του Συμβουλίου και των Οδηγιών 98/6/ΕΚ, 2005/29/ΕΚ και 2011/83/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά στην καλύτερη επιβολή και τον εκσυγχρονισμό των κανόνων της Ένωσης για την προστασία των καταναλωτών και άλλες διατάξεις.».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις :

– Η άνοδος του τζίρου των ελληνικών επιχειρήσεων κατά 33,5% το πρώτο τρίμηνο είναι μια πολύ θετική είδηση που πρέπει να αναφέρει κανείς, αν και δυστυχώς με εισαγόμενα προϊόντα, κρίνοντας από την άνοδο του εμπορικού μας ελλείμματος. Αντίθετα η άνοδος των χρεών του ΕΦΚΑ στα 42,8 δισεκατομμύρια, είναι μια πολύ κακή είδηση, ενώ το κόκκινο ιδιωτικό χρέος σε μία εποχή αυξανόμενων επιτοκίων θα στραγγαλίσει την ελληνική οικονομία, την ανάπτυξη και την ελληνική οικονομία.

– Επειδή ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης αναφέρθηκε σε θέματα αισχροκέρδειας που καταπολεμούνται με το παρόν σχέδιο νόμου, θα θέλαμε να του πούμε καλοπροαίρετα βέβαια, πως θα έπρεπε εν πρώτοις να καταπολεμηθεί η αισχροκέρδεια του δημοσίου, εκτός από την αισχροκέρδεια του καρτέλ της ενέργειας, όπου η κυβέρνηση υποσχέθηκε πως θα καταργήσει τη ρήτρα αναπροσαρμογής τον Ιούλιο. Γιατί αλήθεια τον Ιούλιο; Γιατί δηλαδή θα περιμένει τόσο καιρό; Από την άλλη πλευρά δεν θα χρεοκοπήσουν τότε οι παραγωγοί ενέργειας, όπως είχε δηλώσει ο Υπουργός, αιτιολογώντας την ύπαρξη της ρήτρας αναπροσαρμογής; Θα ήταν καλό να υπάρξει εδώ μια απάντηση.

– Η δική μας θέση πάντως ήταν και είναι η επιβολή πλαφόν ανά είδος παραγόμενης ενέργειας, αφού δεν είναι δυνατόν να τιμολογείται η ενέργεια από τα υδροηλεκτρικά, από τις ΑΠΕ, από τον λιγνίτη, από το πετρέλαιο κλπ, όπως αυτή από το φυσικό αέριο, αλλά ούτε και να υπάρχει ένα ενιαίο πλαφόν για όλα. Ειδικά όσον αφορά την αισχροκέρδεια του δημοσίου εννοούμε την αύξηση των φόρων σε απόλυτο μέγεθος λόγω της κατακόρυφης ανόδου των τιμών, όπως το παράδειγμα της Ιταλίας στην οποία αυξήθηκαν τα φορολογικά έσοδα κατά 15% το πρώτο τρίμηνο του 2022, χωρίς να αυξηθούν βέβαια οι συντελεστές φορολόγησης. Εν προκειμένω η κυβέρνηση οφείλει να μειώσει τουλάχιστον το ΦΠΑ στα βασικά τρόφιμα, στα καύσιμα και στα γεωργικά εφόδια, αναλογικά στην άνοδο των τιμών για να μην έχει δημοσιονομικό κόστος. Για παράδειγμα εάν ο ΦΠΑ ύψους 24% είναι 2.40 στα 10 ευρώ, στα 20 ευρώ είναι 4.80, οπότε πρόκειται κυριολεκτικά για κλοπή των Ελλήνων, εκτός του ότι αυξάνει ακόμη περισσότερο τον πληθωρισμό.

– Ο Αναπληρωτής Υπουργός είπε πως προ ανέλαβε έναν ανύπαρκτο ελεγκτικό μηχανισμό από τον ΣΥΡΙΖΑ. Ασφαλώς θα έχει δίκιο για να το λέει, αλλά εννοεί πως το κόμμα του παρέδωσε ένα σωστό ελεγκτικό μηχανισμό στον ΣΥΡΙΖΑ που το διέλυσε; Θα μας ενδιέφερε ειλικρινά η απάντηση του Υπουργού.

– Στο άρθρο 12, δεν κατανοούμε την προσθήκη της υποπερίπτωσης ιδ΄ στην παράγραφο 3, με την οποία εξαιρούνται από το δίκαιο προστασίας καταναλωτών τα αγαθά που πωλούνται στο πλαίσιο αναγκαστικής εκτέλεσης ή από δικαστική αρχή.Δεν θα έπρεπε να προστατεύονται και οι συγκεκριμένοι αγοραστές όσον αφορά την ενημέρωσή τους για τα προϊόντα που πλειστηριάζονται;

– Στο άρθρο 23, οι παράγραφοι 6 και 7, δεν υπήρχαν στην Ευρωπαϊκή Οδηγία, οπότε αποτελούν ελληνικές προσθήκες. Αφορούν τη γνωμάτευση της Τράπεζας της Ελλάδος και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, πριν την επιβολή προστίμου, οι ασφαλιστικές εταιρείες, πιστωτικά ιδρύματα και επενδυτικές υπηρεσίες.Γιατί παρεμβάλλονται οι δύο αυτοί οργανισμοί σε θέματα προστασίας του καταναλωτή; Διαθέτουν την απαιτούμενη τεχνογνωσία; Εάν κρίνουμε από περιπτώσεις του παρελθόντος, πάντα πρέπει να υπάρχουν κριτήρια, όπως από τα «διακοποδάνεια» που παγίδευσαν τόσους δανειολήπτες, μάλλον, όχι.

– Με το άρθρο 28, ουσιαστικά, καταργείται η δικαιοδοσία των δήμων για έκδοση αδειών λαϊκών αγορών. Γιατί, αλήθεια; Η σχετική αρμοδιότητα είχε αναληφθεί από τις ήδη επιβαρυμένες γραφειοκρατικά Περιφέρειες;

– Στην παράγραφο β’, έχουμε μια Τροπολογία σε νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα –στο ν.4782/2021 -για τις δημόσιες συμβάσεις. Γιατί καταργείται, με το παρόν, η συμμετοχή εκπροσώπου του ΤΕΕ σε συλλογικό όργανο που διενεργεί τη διαδικασία σύναψης δημοσίων συμβάσεων έργων; Εμείς, πάντως, είχαμε αντιταχθεί στην ενεργή συμμετοχή του ΤΕΕ στη σύναψη συμβάσεων και την αποζημίωσή του για αυτές, θεωρώντας το ως εμπορευματοποίηση, αντιβαίνουσα με το συμβουλευτικό χαρακτήρα που, κατά τη γνώμη μας, πρέπει να έχει το ΤΕΕ.

Προηγούμενο άρθροΒασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων 17/05/2022
Επόμενο άρθροΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΣΤΟ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΚΟΓΚΡΕΣΟ