Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 27/07/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 27/07/2022, με θέμα ημερήσιας διάταξης «Ενημέρωση των μελών της Επιτροπής από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνο Καραμανλή, για την προ της υπογραφής της Σύμβασης του έργου: «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Εισαγωγικά, το σημερινό έργο περιλαμβάνει διαπλάτυνση της υφιστάμενης εθνικής οδού σε μήκος 14 χιλιομέτρων και τη μετατροπή της σε αυτοκινητόδρομο, με τέσσερις λωρίδες διαχωρισμένης κυκλοφορίας και με την βελτίωση της γεωμετρίας της υφιστάμενης σήμερα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος. Αποτελεί μέρος του συνολικού έργου του ΒΟΑΚ, που αναπτύσσεται δυνητικά κατά το μέγιστο σε μήκος περίπου 300 χιλιομέτρων. Πράγματι, από τον Κίσαμο έως τη Σητεία.

– Ο προϋπολογισμός του σημερινού έργου είναι 186 εκατομμύρια, συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24% και προαίρεσης 17 εκατομμύρια. Η χρηματοδότησή του θα προέλθει, πρώτον από το Ταμείο Ανάκαμψης και δεύτερον, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Σύμφωνα με αυτά που έχουν γραφεί, το Ταμείο Ανάκαμψης θα δώσει 137 εκατομμύρια, οπότε η Ευρωπαϊκή Ένωση θα καλύψει το 70% -διαιρώ το 186 με το 137- και το δημόσιο, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, το 30%. Η ερώτησή μας εδώ, ισχύει;

– Η διάρκεια κατασκευής του θα είναι 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, με κύριο ανάδοχο, όπως ειπώθηκε, την ΑΚΤΩΡ και η προσφορά της ήταν 126 εκατομμύρια 649 χιλιάδες και λοιπά χωρίς Φ.Π.Α., μέχρι που πήγε 157 εκατομμύρια, με έκπτωση 7,1%. Επίσης, εάν δεν κάνουμε λάθος, συμμετείχαν η ΤΕΡΝΑ, με έκπτωση 4,5%, η ΑΒΑΞ, με 4% και η Μυτιληναίος, με 3,94%, όπως συνήθως συμβαίνει σε όλα αυτά τα έργα.

– Φαίνεται πως η διαφορά των τμημάτων είναι στη χρηματοδότηση του δημοσίου, αφού το τελευταίο είναι πλήρως δημόσιο ενώ στα άλλα υπάρχει συμμετοχή του ιδιώτη σε διαφορετικά ποσοστά. Είναι, δε, σε εξέλιξη τώρα διαγωνισμός παραχώρησης του ΒΟΑΚ, δηλαδή των ανωτέρω 3+1 τμημάτων.

– Ακούγεται πως θα απαιτηθεί και νομίζω προηγουμένως το είπε και ο κύριος Υπουργός, ότι θα απαιτηθούν ενάμιση δισεκατομμύριο για το πακέτο κατασκευής παραχώρησης, όπου ναι μεν ο ιδιώτης πληρώνει το κόστος αλλά το καλύπτει από τα μελλοντικά του έσοδα.

– Το θέμα είναι η διαφανής ανταγωνιστική κατασκευή, αφού συνδυάζεται με την λειτουργία. Δηλαδή, μπορεί το κόστος να είναι αδικαιολόγητα υψηλό, αφού δεν γίνεται διαγωνισμός και καλύπτεται από μία 25ετή παραχώρηση.

– Όπως φαίνεται, θα υπάρχουν διόδια σε όλο το τμήμα του ΒΟΑΚ, με κόστος 0,063 ανά χιλιόμετρο, όπως σε άλλους αυτοκινητόδρομους. Ως εκ τούτου, υπολογίζεται πως τα διόδια στα Χανιά Ηράκλειο θα κοστίζουν περίπου 10 ευρώ, συν ακόμη 3 ευρώ για τη διαδρομή Ηράκλειο – Άγιος Νικόλαος. Ισχύουν όλα αυτά;

– Πρώτον, γιατί χρειάζεται ο προαιρετικός προϋπολογισμός των 17 εκατομμυρίων ευρώ, ο οποίος είναι κάτω από το όριο των 20 εκατομμυρίων, που απαιτεί την ενημέρωση της Βουλής, έτσι ώστε να μη χρειαστεί συμπληρωματική σύμβαση, πού, όπως βλέπουμε, συνεχώς δίνει η Κυβέρνηση;

– Δεύτερον, τα 17 αυτά εκατομμύρια είναι ακόμη 9% στον προϋπολογισμό, όπως συμπεραίνεται από την διαίρεση του 186 με το 17;

– Τρίτον, θα καλύψει συμπληρωματικά έργα εάν χρειαστούν;Αν χρειαστούν, πώς θα αποφασισθεί η υπέρβαση του κόστους, η οποία είναι πιθανή, εξαιρετικά πιθανή σήμερα λόγω του πληθωρισμού;

– Σημειώνεται ότι αυτό το προαιρετικό κόστος θυμίζει, τουλάχιστον σε εμάς, το έργο Άκτιο – Αμβρακία, του οποίου το τμήμα της παράκαμψης της Αμφιλοχίας, που εγκαινιάστηκε πρόσφατα. Εν προκειμένω, υπήρχε προαίρεση για έργα 10,5 εκατομμυρίων ευρώ σε προϋπολογισμό 150 εκατομμυρίων του συνολικού έργου. Επομένως, ακόμη 7%, όλα με ΦΠΑ, για ένα τμήμα 400 – 500 μέτρων στη σύνδεση με την Ιόνια Οδό, στον ανισόπεδο κόμβο Ριβίου, αν δεν κάνω λάθος.
Είναι κάτι που είχαμε αναρωτηθεί και διαμαρτυρηθεί στη σχετική επιτροπή, ενώ τελικά διαβάσαμε πως δόθηκε για 6,35 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή με την ίδια έκπτωση 39,6% που είχε δώσει για το έργο. Πρόκειται για σύμπτωση;

– Τέταρτον, τι θα συμβεί εάν αυξηθεί το κόστος των υλικών κατασκευής;

– Πέμπτον, περιλαμβάνονται απαλλοτριώσεις στο κόστος κατασκευής;

– Έκτο, το κόστος ανά χιλιόμετρο είναι 11,2 εκατομμύρια, δηλαδή, 157 εκατομμύρια για 14 χιλιόμετρα. Δε θεωρείτε ότι είναι ψηλό;

– Κατά την άποψή μας, είναι εξαιρετικά υψηλό. Για παράδειγμα, το κόστος ανά χιλιόμετρο στο βόρειο τμήμα του Ε65, που είναι δύσκολο ανάγλυφο και που υπεγράφη και αυτό από τη σημερινή Κυβέρνηση, έχουμε την άποψη πως είναι 6,3 έως 6,8 εκατομμύρια ανά χιλιόμετρο. Συνολικά ήταν 442 ή 480 εκατομμύρια για τα 70 χιλιόμετρα. Είναι σωστό εδώ ή κάνουμε λάθος;

Προηγούμενο άρθροΑντώνης Μυλωνάκης – Ολομέλεια 26/07/2022
Επόμενο άρθροΘέμα: Οι πρώτες συνέπειες εργολαβοποίησης της ΕΑΒ