Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων 07/06/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στη κοινή συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκής Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και της Διαρκής Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου θέμα ημερήσιας διάταξης:

Τρέχουσες και μελλοντικές προτεραιότητες στις ευρωπαϊκές πολιτικές μεταφορών.
Τα μέλη των Επιτροπών θα ενημερώσουν η Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αρμόδια για θέματα Μεταφορών, κυρία Adina Vălean και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνος Καραμανλής.

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις :

– Οι πυρκαγιές ξεκίνησαν ήδη και δεν φαίνεται να έχει μεσολαβήσει κάτι ουσιαστικό τόσο σε ελληνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπου πέρυσι η RescEU διέθετε μόλις 15 αεροσκάφη. Δεν έχουμε δει κάποια μεταβολή, εκτός από τις ανακοινώσεις της RescEU για την αποστολή εφοδίων στην Ουκρανία. Εκτός των άλλων, πάντως, φέτος δεν θα έχουμε ούτε τα ρωσικά πυροσβεστικά αεροσκάφη Beriev, οπότε, μάλλον, θα αντιμετωπίσουμε μεγαλύτερα προβλήματα.

– Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τις μεταφορές που παρουσιάζεται στην ανακοίνωση από τις 23-5-2022 που μας δόθηκε, αντανακλά τόσο τις προτεραιότητες όσο και τις προκαταλήψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία προσπαθεί να τις προωθήσει σε διάφορους τομείς, όπως τις μεταφορές, επικαλούμενη τη σημερινή αρνητική πραγματικότητα, είτε με την πανδημία, είτε με την Ουκρανία. Εντούτοις τα προβλήματα προϋπήρχαν, όπως επίσης οι προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για παράδειγμα όσον αφορά την πράσινη μετάβαση, χωρίς σχέδιο, κοστολόγηση και χρηματοδότηση. Οι διαφορετικές αντιλήψεις, πάντως, σε επίπεδο λαών έχουν φανεί με την πανδημία, με τον πόλεμο στην Ουκρανία, με το μεταναστευτικό, με την οικονομία όσον αφορά το σύμφωνο σταθερότητας και με τις κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας, όπως με το πετρελαϊκό εμπάργκο, όπου, μάλλον, η Ευρώπη «πυροβολεί» τα πόδια της.

– Όσον αφορά, δε, την Ελλάδα που έχει βιώσει από πρώτο χέρι τη δήθεν αλληλεγγύη της Ευρώπης, τόσο με τα αποτυχημένα μνημόνια που μας κατέστρεψαν την οικονομία μας, όσο και με την επιθετικότητα της τουρκίας, η εμπιστοσύνη των πολιτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι στο χαμηλότερο σημείο, στο 36%, όπως άλλωστε και της Γαλλίας, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο.

– Συνεχίζοντας με το κείμενο του Υπουργείου Ναυτιλίας, όσον αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές, η χώρα μας είναι νησιωτική και ναυτική χώρα, καθώς επίσης πύλη εισόδου για τον «δρόμο του μεταξιού». Ως εκ τούτου η όποια επιβάρυνση της ναυτιλίας είναι αρνητική για την οικονομία μας και τους πολίτες, κάτι που φαίνεται πως έχει αντιληφθεί η Επιτροπή παρέχοντας στην ναυτιλία μία εξαίρεση από τον οριζόντιο στόχο μείωσης των ρύπων, δηλαδή μείωση 2% το 2025, 6% το 2030 και 75% το 2050.

– Τέλος, δεν γνωρίζουμε κατά πόσον ισχύει και στη ναυτιλία το ποσοστό παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στο 40%, όπως στο σύνολο της οικονομίας. Λογικά δεν ισχύει, αφού δεν συμβαδίζει με τη μείωση των εκπομπών, ούτε με τη διαθέσιμη τεχνολογία. Μπορείτε να μας το διευκρινίσετε; Δυστυχώς, πάντως, ενώ ο Έλληνας Πρωθυπουργός ζήτησε να υπάρχουν ρεαλιστικοί στόχοι στη ναυτιλία δεν ζήτησε κάτι ανάλογο για την απολιγνιτοποίηση, η οποία θα έχει τεράστιο κόστος για τους πολίτες.

– Όσον αφορά στις αεροπορικές μεταφορές, οι διεθνείς συμπεριλαμβάνονται στο παγκόσμιο σύστημα αντιστάθμισης και μείωσης των εκπομπών σε EU ETS, στο CORSIA, με την αγορά δικαιωμάτων ρύπων από το 2027. Είναι σωστό το συμπέρασμα μας; Εάν ναι, είναι μεν δίκαιο, αλλά θα επιβαρύνει σημαντικά τις χώρες με φθηνό μαζικό τουρισμό, όπως είναι η Ελλάδα. Οπότε, πρέπει να αλλάξουν οι συγκεκριμένες χώρες – και μάλιστα η Ελλάδα- οικονομικό μοντέλο.

– Όπως αναφέρεται, πάντως, στο κείμενο της ανακοίνωσης, η Ευρωπαϊκή Ένωση ενίσχυσε μεν τα αεροδρόμια και τις αεροπορικές, αλλά μόνο η Ελλάδα αποζημίωσε τα γερμανικά αεροδρόμια για τα χαμένα τους κέρδη.

– Η πρότασή μας είναι η βελτίωση της υπάρχουσας σύνδεσης Αθήνα-Βελιγράδι-Βουδαπέστη, όπου γίνονται ήδη έργα αναβάθμισης, αλλά παραδόξως δεν διατίθενται για επιβατική κίνηση. Επίσης, η βελτίωση της διαδρομής μέσω Βουλγαρίας-Ρουμανίας.

– Εκτός αυτού, θα πρέπει να προωθηθεί το έργο του CDUC (διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου) Ελλάδας – Βουλγαρίας, που καταλήγει στον Δούναβη. Αυτό, προφανώς θα ωφελούσε και την κίνηση προς τη Ρουμανία και από εκεί στη βόρεια Ευρώπη και στο Δρόμο του Μεταξιού.

– Σε σχέση με την ελευθερία κίνησης, που αναφέρεται στο κείμενο της ανακοίνωσης. Το να μιλάμε, σήμερα, για ελεύθερη μετακίνηση ανθρώπων με την επιβολή πιστοποιητικού και φορτίων με το σύστημα των πράσινων λωρίδων, όταν υπάρχει λαθρεμπόριο και παράνομη μετανάστευση και όταν η Ρουμανία και η Βουλγαρία δεν είναι μέλη της ΣΕΝΓΚΕΝ, είναι μάλλον άτοπο.

– Κλείνοντας με το Πρόγραμμα «REPowerEU» για την ταχεία απεξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα, η απάντηση για τη χώρα μας είναι απλή. Η κατασκευή του EASTMED και η εκμετάλλευση της ΑΟΖ μας. Άλλωστε, θα απαιτηθεί, μαζί με την επέκταση στα 12 ναυτικά μίλια στο Αιγαίο, για την ανάπτυξη θαλασσίων αιολικών πάρκων –εάν, βέβαια, η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει πράγματι να τα προωθήσει.

Προηγούμενο άρθροΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ – Η ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΔΑΣΟΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ ΒΑΡΥΝΕΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Επόμενο άρθροΚώστας Χήτας – Ομιλία στη βουλή για τα εγκλήματα της κυβέρνησης στο μεταναστευτικό 07/06/2022