Βασίλης Βιλιάρδος – Ολομέλεια 06/10/2020

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής στις 06/10/2020, σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Τροποποίηση του ν. 4557/2018 (Α΄139) για την πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας – Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/843 (L 156) και του άρθρου 3 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2177 (L 334)».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Με βάση το προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε, τα δημοσιονομικά μέτρα προβλέπονται στα 11,794 δισεκατομμύρια ευρώ για το 2020, ενώ όλα μαζί στα 21,4 δισεκατομμύρια ευρώ, πάντοτε όμως μαζί με την προσδοκώμενη μόχλευση και με τα δάνεια, θυμίζοντας πως ο Πρωθυπουργός είχε ανακοινώσει μήνες πριν 24,5 δισεκατομμύρια ευρώ, χωρίς να αναφερθεί σε περίεργες μοχλεύσεις.

– Το τι ακριβώς ισχύει, αν είναι δηλαδή σωστή η έκθεση της έβδομης αξιολόγησης ή το προσχέδιο του προϋπολογισμού, θα φανεί στην πράξη.

– Το τρομακτικό είναι όμως η προβλεπόμενη πτώση του ΑΕΠ στο προσχέδιο στα 170,7 δισεκατομμύρια ευρώ από 187,4 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019, η οποία σημαίνει ύφεση 10%, ενώ ακόμη χειρότερο είναι η κατακόρυφη άνοδος του δημοσίου χρέους, της κεντρικής διοίκησης 216,2% του ΑΕΠ από 189,9% .

– Θα ήταν δε προτιμότερο ο Υπουργός να περιμένει το εννιάμηνο πριν προβεί σε συγκρίσεις για της επιπτώσεις της πανδημίας με άλλες χώρες, αφού η Ελλάδα έχει ένα αποτυχημένο οικονομικό μοντέλο με μεγάλη εξάρτηση από τον τουρισμό, οι συνέπειες του οποίου φαίνονται κυρίως στο τρίτο τρίμηνο. Προφανώς οι προθέσεις του Υπουργού είναι καλές, αλλά όλοι γνωρίζουμε πως ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με λουλούδια.

– Το νομοσχέδιο, όπως αναφέραμε στην επιτροπή, πρόκειται για μια ακόμη εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας από τις πολλές που έχουν υιοθετηθεί, χωρίς να έχουν καμία απολύτως σχέση με την ελληνική πραγματικότητα.

– Αφού αναλύσαμε στην αρμοδία Επιτροπή το θέμα των κρυπτονομισμάτων, την τεχνολογία στην οποία στηρίζονται και το περιορισμένο μέγεθος της αγοράς τους, καθώς επίσης ότι για άλλες χώρες αποτελούν εμπόρευμα και για ορισμένες χρήμα, τονίσαμε πως δεν είναι απειλή για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, όπως πολλές άλλες που υπάρχουν, μεταξύ των οποίων η μεγαλύτερη ίσως, τα μοχλευμένα δάνεια των τραπεζών.

– Σε σχέση με το ξέπλυμα χρήματος, αναφέραμε πως ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος στο παραδοσιακό τραπεζικό σύστημα των κεντρικών τραπεζών, με την έννοια πως εκεί διενεργούνται τα μεγάλα οικονομικά εγκλήματα, στις μεγάλες τράπεζες.

– Αυτό που λείπει από το νομοσχέδιο είναι οι ποινές και τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν για τις έρευνες που αναφέρει, ουσιαστικά αναθέτοντάς τα σε περαιτέρω διευκρινιστικές οδηγίες της Τράπεζας της Ελλάδος, κάτι που ασφαλώς δεν μπορεί να μας ικανοποιεί.

– Ελπίζουμε πάντως να μην χρησιμοποιηθούμε και εδώ ως πειραματόζωο της εφαρμογής της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας, όπως δυστυχώς συμβαίνει σε πολλές άλλες περιπτώσεις, επειδή ως αποικία χρέους σκύβουμε το κεφάλι και υιοθετούμε όλες τις εντολές που μας δίνονται μία προς μία.

– Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς δεν έχει ούτε τους πόρους ούτε την τεχνογνωσία για να τα καταφέρει, με δεδομένα τα σκάνδαλα του παρελθόντος τύπου Folli Follie.

– Τα κρυπτονομίσματα δεν είναι η πηγή του κακού, ενώ θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την τόνωση της ρευστότητας στην Ελλάδα, η οποία υποφέρει σε πολύ μεγάλο βαθμό.

– Αφού αναφέραμε ότι προσβάλλεται από παντού η προστασία των προσωπικών δεδομένων, διαφωνήσαμε ως προς τον ρόλο των τραπεζών ως ελεγκτών, λέγοντας πώς ειδικά στο άρθρο 22 μας ανησυχεί η εξουσιοδότηση τραπεζικών στελεχών για την επεξεργασία και διαχείριση προσωπικών δεδομένων για την πρόληψη της τρομοκρατίας.

– Όλοι είμαστε υπέρ της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, του ξεπλύματος χρήματος και φυσικά της τρομοκρατίας, όχι όμως μόνο των αδύναμων εισοδηματικά ανθρώπων και χωρών, έτσι ώστε να απομυζούνται ακόμη περισσότερο από τους πλούσιους και τα ισχυρά κράτη.

– Δεν είναι, λοιπόν, δυνατόν να υιοθετεί η Ελλάδα μια τέτοια Οδηγία και στην ουσία όχι η πρωταθλήτρια του ξεπλύματος «μαύρου» χρήματος η Γερμανία, η βασίλισσα της φοροδιαφυγής η Ολλανδία ή ο φορολογικός παράδεισος του Λουξεμβούργου.

– Οι προθέσεις του Υπουργού είναι σίγουρα καλές, αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό για να καταπολεμηθούν πραγματικά το ξέπλυμα, η φοροδιαφυγή και η τρομοκρατία.

– Δεν έχει καν καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο καυσίμων στην Ελλάδα, παρά το ότι είναι πάρα πολύ εύκολο από την πηγή του, από τα διυλιστήρια, προφανώς, όχι επειδή δεν υπάρχουν δυνατότητες ή οι θεσμοί, αλλά λόγω του ότι αντιδρούν οι ιδιοκτήτες τους, οι οποίοι χρηματοδοτούν τις εκάστοτε κυβερνήσεις, γεγονός που σημαίνει πώς δεν αρκούν οι νόμοι για να εξασφαλιστεί η νομιμότητα.

Προηγούμενο άρθροΚώστας Χήτας – Ολομέλεια 06/10/2020
Επόμενο άρθροΒασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 06/10/2020