Βασίλης Βιλιάρδος – Ολομέλεια 16/11/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής στις 16/11/2022, με θέμα ημερήσιας διάταξης την επεξεργασία και εξέταση των σχεδίων νόμων του Υπουργείου Οικονομικών:
Α Κύρωση του Απολογισμού του Κράτους οικονομικού έτους 2020.
Β Κύρωση του Ισολογισμού και των λοιπών χρηματοοικονομικών καταστάσεων της Κεντρικής Διοίκησης περιόδου αναφοράς 1-1 2020 έως 31-12-2020.

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις

– Είναι απαράδεκτος ο τρόπος που διεξάγονται οι συζητήσεις για τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του κράτους, αφού είναι τουλάχιστον το ίδιο σημαντικά με τον Προϋπολογισμό, αν όχι σημαντικότερα. Ακόμη πιο απαράδεκτος είναι ο χρόνος που δίνεται στους εισηγητές στην Ολομέλεια, μόλις πέντε λεπτά για δύο πολύ σημαντικά απολογιστικά θέματα της οικονομίας της χώρας μας, όπως αποφάσισε τουλάχιστον η Διάσκεψη των Προέδρων, αν και έγιναν οκτώ λεπτά σήμερα από τον Προεδρεύοντα και σωστά, με αρκετή ανοχή

– Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία, το ΑΕΠ της Ελλάδας σε τρέχουσες τιμές υποχώρησε από 183,25 δισεκατομμύρια το 2019 στα 165,32 δισεκατομμύρια το 2020, χάνοντας 18 ολόκληρα δισεκατομμύρια που δεν ανέκτησε η χώρα μας το 2021, έχοντας κλείσει τελικά στα 181,67 δισεκατομμύρια, ενώ η αναφορά του Αναπληρωτή Υπουργού στην Επιτροπή, σύμφωνα με την οποία η Κυβέρνηση κατάφερε το 2022 να μειώσει εν μέσω κρίσης τον δείκτη χρέους προς ΑΕΠ, μόνο θυμηδία μπορεί να προκαλέσει. Η αιτία είναι το ότι ο τρόπος που αυξήθηκε το ΑΕΠ είναι στο συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος του εξωγενής, αφού οφείλεται στην κατακόρυφη άνοδο των τιμών, στον πληθωρισμό προσφοράς δηλαδή, με τον οποίο η κρίση δημοσίου χρέους μετατράπηκε σε κρίση επιβίωσης για τους Έλληνες που κυριολεκτικά ληστεύονται φορολογικά με τη διατήρηση των ίδιων φορολογικών συντελεστών, κυρίως του ΦΠΑ, στις αυξημένες τιμές.

– Θεωρούμε απαράδεκτη την μεταφορά του συντριπτικά μεγαλύτερου μέρους της δημόσιας περιουσίας μας στο Υπερταμείο χωρίς την παραμικρή εκτίμησή της, καθώς από αυτή έχει εκτιμηθεί ελάχιστη. Μεταφέραμε μέσω της θυγατρικής του Υπερταμείου της ΕΤΑΔ ακόμη και το κτήριο της Βουλής μαζί με τα ανθοπωλεία απ’ ό,τι γνωρίζουμε σύμφωνα με όσα είπε ο Πρόεδρος της Βουλής, που φανταζόμαστε ότι έχει δίκιο.

– Από την επισκόπηση πάντως των οικονομικών καταστάσεων των ετών 2011 έως 2018 φαίνεται η εξέλιξη όλων των μεγεθών, ενώ οι περισσότερες μνημονιακές χρήσεις ήταν ελλειμματικές και σε μεγαλύτερο βαθμό ήταν αυτές με κυβερνήσεις που συμμετείχε η Νέα Δημοκρατία. Προφανώς το μόνο που γνωρίζει η Νέα Δημοκρατία είναι να σπαταλάει ασύστολα χρήματα και να δανείζεται χρεώνοντας τις επόμενες γενιές των Ελλήνων, ενώ τα δάνεια όλοι γνωρίζουμε ότι είναι φόροι, όπως άλλωστε ο πληθωρισμός -και ο πληθωρισμός είναι φόροι και πρέπει να το γνωρίζουμε όλοι μας.
Συνεχίζοντας, ο προϋπολογισμός του 2020 κατέληξε στα σκουπίδια όπως είχαμε προβλέψει πολύ πριν κυρίως λόγω του κακού χειρισμού της οικονομίας μας, αλλά και των αχρείαστων lockdowns

– Η υστέρηση στα έσοδα κατά 6,3 δισεκατομμύρια οφείλεται κυρίως στις μειωμένες εισπράξεις φόρων κατά 9,49 δισεκατομμύρια, ενώ o φόρος προστιθέμενης αξίας, ο ΦΠΑ, παραμένει το υψηλότερο μέρος των φόρων και συνεχίζεται εν μέσω πληθωρισμού επιβαρύνοντας προφανώς τους ασθενέστερους συμπολίτες μας.

– Η Κυβέρνηση όμως επιμένει, προφανώς για να αυξάνει πληθωριστικά το ΑΕΠ και τα φορολογικά έσοδα εις βάρος των πολιτών, επιστρέφοντας τους τελικά κάποια ψίχουλα με τη μορφή επιδομάτων και εφαρμόζοντας ως εκ τούτου μια αδιέξοδη πολιτική που έχει ασφαλώς ανώτατα όρια.

– Ποια είναι αυτά τα ανώτατα όρια; Είναι η μείωση της καταναλωτικής και επενδυτικής δαπάνης σταδιακά –θα το διαπιστώσουμε τον επόμενο χρόνο- σημειώνοντας πως δεν είναι τόσο σημαντικές οι άμεσες ξένες επενδύσεις με το ξεπούλημα της χώρας. Επίσης με την παροχή γης και ύδατος στους ξένους, ενώ ο ακαθάριστος σχηματισμός του παγίου κεφαλαίου παραμένει κάτω από το μισό της εποχής πριν από τα μνημόνια, δηλαδή, στα 27 δισεκατομμύρια από τα 62 δισεκατομμύρια που ήταν πριν την εποχή των μνημονίων, χωρίς να καλύπτει καν τις αποσβέσεις.

– Όσον αφορά τις δαπάνες, αυτές εκτοξεύτηκαν στα 64,69 δισεκατομμύρια έχοντας αυξηθεί κατά 15,06 δισεκατομμύρια ή ποσοστιαία κατά 30%, κυρίως λόγω των παροχών της πανδημίας -αύξηση των δαπανών κατά 30! Για την κάλυψη των έκτακτων δαπανών ψηφίστηκαν έξι συμπληρωματικοί προϋπολογισμοί συνολικού ύψους 14,947 δισεκατομμύρια. Δεν είναι εντυπωσιακό; Ψηφίστηκαν έξι συμπληρωματικοί προϋπολογισμοί!

– Πιθανότατα, πάντως, οι εγγυήσεις του προγράμματος «ΗΡΑΚΛΗΣ» θα μεταφερθούν στο δημόσιο χρέος, ιδίως μετά την απόφαση του Αρείου Πάγου σε σχέση με τους servisers και με το νόμο του 2003 που χρησιμοποίησαν σκόπιμα, αντί το νόμο του 2015, προφανώς για να αποφύγουν την υποχρέωσή τους να δοθεί η δυνατότητα συμβιβαστικής επίλυσης στους δανειολήπτες.

Προηγούμενο άρθροΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ – ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΕΥΠ: ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΛΑΘΡΟΧΕΙΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ
Επόμενο άρθροΚωνσταντίνος Μπούμπας – Διαρκής επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων 16/11/2022