Βασίλης Βιλιάρδος – Ολομέλεια 21/09/2021

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής στις 21/09/2021, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Οργανισμός του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) και κατάσταση των λειτουργών και των υπαλλήλων του».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις :

– Το παρόν νομοσχέδιο αφορά την αναμόρφωση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους του ν. 3086/2002 με σκοπό τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της λειτουργίας του.

– Σε γενικές γραμμές τώρα, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, το οποίο ιδρύθηκε το 1882, είναι τα εξής: πρώτον, ο δικηγόρος του Δημοσίου ο οποίος το εκπροσωπεί σε όλα τα δικαστήρια –εθνικά, ενωσιακά και διεθνή- δεύτερον, ο νομικός του σύμβουλος που γνωμοδοτεί και καθοδηγεί τη Διοίκηση και, τρίτον, το δικαστικό Σώμα που αναγνωρίζει εξωδικαστικά απαιτήσεις και συμβιβάζεται σχετικά με διαφορές που αναφύονται μεταξύ του Δημοσίου και των ιδιωτών.

– Ο συγκεκριμένος τριπλός ρόλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους αναγνωρίστηκε και αποτυπώθηκε στο Σύνταγμα, όπου θωρακίστηκε η λειτουργία του και κατοχυρώθηκαν για τα μέλη του εγγυήσεις που ισχύουν για τους δικαστικούς λειτουργούς. Το Νομικό Συμβούλιο πρέπει να μεταφέρει το κέντρο βάρους στη συνταγματικότητα ενώ νόμου, ενώ οι γνωμοδοτήσεις του να είναι αμερόληπτες. Συνδυαστικά, βέβαια, θα έπρεπε να υπάρχει και συνταγματικό δικαστήριο, όπως στις περισσότερες χώρες, ακόμη και στα Σκόπια ή στην Τουρκία, έτσι ώστε να εξετάζεται η συνταγματικότητα ενός νόμου και να έχει καθολική ισχύ. Γιατί δεν υπάρχει στην Ελλάδα; Προφανώς, επειδή το εμποδίζει και δεν το θέλει η πολιτική ελίτ της χώρας, για να νέμεται την εξουσία.

– Μας έκανε εντύπωση η εξαίρεση της αρμοδιότητας της νομικής υποστήριξης της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων, ιδίως σε θέματα που αφορούν τη διαδικασία και τους όρους διενέργειας των αποκρατικοποιήσεων.

– Εν προκειμένω υποθέσαμε πως δεν το επιτρέπουν οι δανειστές, στους οποίους έχει υποθηκευτεί ολόκληρη η δημόσια περιουσία μας με το εγκληματικό PSI. Μεταφέρθηκε δε στο Υπερταμείο των ξένων ουσιαστικά με το τρίτο μνημόνιο που ψήφισε σύσσωμη η «τρόικα εσωτερικού» -δηλαδή, η Νέα Δημοκρατία, το ΚΙΝΑΛ και ο ΣΥΡΙΖΑ- οι οποία σήμερα συγκυβερνά άτυπα κρίνοντας από τη στήριξη των περισσοτέρων σχεδίων νόμων της Κυβέρνησης.

– Δεν είναι απαράδεκτο μία κυβέρνηση που εκλέχθηκε από την πλειοψηφία μόλις του 58% των Ελλήνων και που στην ουσία εξέλεξε μόλις εκατόν οκτώ Βουλευτές, να αποφασίζει μόνη της για τόσο σοβαρά θέματα, όπως για το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας;

– Σε γενικές γραμμές πάντως δεν λείπουν ούτε από αυτό το νομοσχέδιο οι συνήθεις υπερβολικές εξουσιοδοτήσεις σε Υπουργούς να ρυθμίσουν θέματα που θα έπρεπε για λόγους διαφάνειας και μόνο να ρυθμίζονται μέσω της κοινοβουλευτικής οδού, όπως για παράδειγμα η μονιμοποίηση δοκίμων δικαστικών πληρεξουσίων και οι προαγωγές λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Δεν λείπουν ούτε οι «κατά παρέκκλιση διατάξεις» -εντός εισαγωγικών- που αφορούν τις τοποθετήσεις, τις μεταθέσεις, τις μετακινήσεις και τις αποσπάσεις των λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου.

– Σημειώνουμε πως διαφωνούμε και με τα δύο, με τις υπερεξουσίες των Υπουργών και με τις «κατά παρέκκλιση» διατάξεις σε κάθε νομοσχέδιο που έρχεται προς ψήφιση, όχι μόνο στο συγκεκριμένο.

– Προβληματικό σημείο είναι, επίσης, η δήθεν αξιολόγηση του διοικητικού προσωπικού, αφού στην πραγματικότητα αναφέρεται σε ένα είδος εσωτερικής αξιολόγησης από μία ειδική επιτροπή, η οποία απαρτίζεται από μέλη του οικείου Υπηρεσιακού Συμβουλίου. Με απλά λόγια, από πουθενά δεν προκύπτει πως η εν λόγω επιτροπή είναι ειδική, αλλά ακριβώς το αντίθετο.
Οφείλουμε να επισημάνουμε επιπλέον την έντονη ανάμειξη του Υπουργού Οικονομικών τόσο στην πειθαρχική διαδικασία με τη δυνατότητα επιβολής ποινών, όσο και στη σύσταση ομάδων υπερωριακής εργασίας που θα αμείβονται ιδιαίτερα όταν υπάρχει ειδική υπηρεσιακή ανάγκη.

– Έμφαση δίνεται στον Πρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, στον Υπουργό Οικονομικών και δευτερευόντως στον Υπουργό Δικαιοσύνης, στους οποίους παρέχεται η εξουσία να αποφασίζουν μόνοι τους και χωρίς περιορισμούς για κάθε ειδικότερο θέμα. Έτσι, μέσα από τις εξουσιοδοτικές διατάξεις, πραγματικός νομοθέτης καθίσταται ο εκάστοτε Υπουργός.

– Οι λειτουργοί του Νομικού Συμβουλίου θα ήθελαν να είχαν την ευχέρεια να μην ασκούν ένδικα μέσα, ειδικά σε ξεκάθαρες υποθέσεις, εάν τους το επέτρεπε ο νομοθέτης.

– Έχει μείνει πάντως ιστορική η φράση του ότι «δέκα οικογένειες κυβερνούν την Ελλάδα», αν και στη σημερινή περίπτωση το σωστό θα ήταν πως τέσσερις τράπεζες και το υπερταμείο κυβερνούν την Ελλάδα.

Προηγούμενο άρθροΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ παρούσα στην εκδήλωση για τα «Σαλαμίνια 2021» στο Μνημείο Αγνώστου Στρατιώτη στο Σύνταγμα
Επόμενο άρθροΑντώνης Μυλωνάκης – Διαρκής Επιτροπή Εθνικής Άμυνας 21/09/2021