Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων στις 21/03/2022, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς – Πρόγραμμα συνεισφοράς Δημοσίου σε ευάλωτους οφειλέτες μέχρι τη μεταβίβαση της κατοικίας τους στον φορέα απόκτησης και επαναμίσθωσης του κεφαλαίου Α΄ του μέρους δευτέρου του τρίτου βιβλίου του ν. 4738/2020 – Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών (ΕΕ) 2020/1151 και (ΕΕ) 2021/1159, νέος μειωμένος Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.), επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση ιδίως της ενεργειακής κρίσης και άλλες διατάξεις».
Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις :
– Όσον αφορά το ότι η οικονομία απέδωσε καλύτερα το 2021 με το ΑΕΠ χαμηλότερο στα 181 δις έναντι 183,6 δισ. το 2019 εννοώ σε σταθερές τιμές. Βέβαια το 2015 θεωρεί πως είναι επίτευγμα με τα 43 δις που σπαταλήθηκαν με δανεικά , όχι για την πανδημία όπως λάθος λέγεται, αλλά για τα λάθος των lock down;Είναι επίτευγμα τα ελλείμματα άνω των 30 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2020 και 2021 οπότε ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός; Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στα 10,9 δισεκατομμύρια ευρώ το 2020 και στα 10,6 δισεκατομμύρια ευρώ το 2021.
Είναι επίτευγμα η μείωση των επενδύσεων στον αγροτικό μας τομέα που λέτε ότι στηρίζετε κατά 13,8 το 2021; Έχει βρει αλήθεια μια μαγική συνταγή που επιτρέπει τη μείωση των φόρων με την ταυτόχρονη αύξηση των δαπανών και μάλιστα όλα αυτά με δανεικά;
-Όσον αφορά τη μείωση του βεβαιωμένου ΕΝΦΙΑ κατά 360 εκατομμύρια ευρώ που δήλωσε είναι λογικό πως το δημοσιονομικό αποτέλεσμα θα είναι μικρότερο λόγω καλύτερης εισπραξιμότητας. Είναι αυτονόητο . Γιατί όμως δεν επιβεβαιώνεται στο νομοσχέδιο τα 360 εκατομμύρια από το Γενικό Λογιστήριο του κράτους ενώ στη συζήτηση του προϋπολογισμού ήταν μόλις περί 60 εκατομμύρια ευρώ;
– Είναι σωστές οι αναφορές σύμφωνα με τις οποίες η Eurostat επιμένει να προστεθούν στο δημόσιο χρέος μας, οι εγγυήσεις για τα προγράμματα Ηρακλής των τραπεζών; Έχουν ληφθεί υπόψη οι υπόλοιπες εγγυήσεις του Δημοσίου ένα μέρος των οποίων θα εκπέσει λόγω της κρίσης και του πολέμου τώρα; Θα κατατεθεί ένας ενδιάμεσος προϋπολογισμός μεταξύ άλλων επειδή έχουν πάψει να ισχύουν οι προβλέψεις για πληθωρισμό 0,8 %το 2022 κατά τον προϋπολογισμό βέβαια από 6,2 τοις εκατό τον Ιανουάριο πριν τον πόλεμο για την τιμή του πετρελαίου για τον ρυθμό ανάπτυξης και ούτω καθεξής;
– Στο άρθρο 10 προβλέπεται επίσης η σύνταξη κανονισμού λειτουργίας, που όμως δεν παρατίθεται, δεν έχει κατατεθεί, παρά το ότι είναι σημαντικός, αφού θα περιλαμβάνει τη διαδικασία υποβολής καταγγελιών, το χειρισμό τους ή τα κριτήρια εξέτασής τους, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. Προφανώς δεν θα ψηφίζαμε ποτέ κάτι που δεν γνωρίζουμε, ενώ αναφέρεται επιπλέον, πως τα κριτήρια της κατά προτεραιότητα εξέτασης των καταγγελιών θα ποσοτικοποιούνται, χωρίς όμως να αναγράφεται ο τρόπος. Πρόκειται για προχειρότητα ή για σκοπιμότητα, αφού έτσι υπάρχει αρκετή ευελιξία για, το κατά το δοκούν, χειρισμό; Ελπίζουμε για προχειρότητα βέβαια και όχι για σκοπιμότητα.
– Σχετικά με το άρθρο 13 μοιάζει με προεκλογικό μέτρο, αφού η Κυβέρνηση θέλει να συνεισφέρει προσωρινά στους ευάλωτους οφειλέτες. Αυτό που προσφέρει δεν είναι πραγματική βοήθεια, αφού ο Φορέας απόκτησης και επαναμίσθωσης θα προχωρήσει σε αναγκαστική εκτέλεση και θα τους πάρει τα σπίτια όταν λήξει το 15μηνο της εφαρμογής, οπότε πρόκειται μόνο για μία παράταση ή για μία πρώιμη παράδοση του σπιτιού. Στην ουσία το Δημόσιο συνδράμει, πληρώνοντας δόσεις οφειλετών, έτσι ώστε να μεταφερθούν τα σπίτια στον Φορέα απόκτησης και επαναμίσθωσης αργότερα, εξυπηρετώντας βέβαια τους δανειστές.
– Δεν είναι, αλήθεια, ντροπή να βοηθάει το δημόσιο την κερδοσκοπία; Γιατί δεν λαμβάνονται τα ίδια μέτρα για τα κόκκινα δάνεια ύψους 661 εκατομμυρίων της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ; Δεν είναι εύλογη απορία του κόσμου;
– Σε σχέση με την αξία της κύριας κατοικίας στο Δ. Ασφαλώς΄, δεν συμφωνούμε με το να είναι η τιμή της πρώτης προσφοράς, εάν πρόκειται για αυτήν της επισπεύδουσας τράπεζας, η οποία θα πρέπει να εξαιρείται. Παντού σε όλο τον κόσμο εξαιρείται. Αναφέρεται, βέβαια, στην παράγραφο δα΄, πως στους πλειστηριασμούς υπάρχει έκθεση εκτιμητή, όπου όμως δεν βλέπουμε να λαμβάνεται υπόψιν για την αξία, εάν δεν υπάρχει προσφορά. Αντίθετα, στις περιπτώσεις πτώχευσης, λαμβάνεται υπόψη η αντικειμενική αξία. Γιατί μόνο σε αυτές;
– Στο άρθρο 17, η υποβολή της αίτησης για τη χορήγηση συνεισφοράς από το δημόσιο, συνεπάγεται αυτόματα την απώλεια της κύριας κατοικίας, θυμίζοντας παγίδα. Γιατί να μην μπορεί να αλλάξει γνώμη ως ιδιοκτήτης, εάν υποθέσουμε πως βρίσκει τα χρήματα μέσα σε αυτούς τους 15 μήνες; Δεν είναι δίκαιο; Όσον αφορά τα δικαιώματα πληροφόρησης των χρηματοδοτικών φορέων και του δημοσίου, δημιουργούνται πολλά θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων, ενώ εάν απορριφθεί η αίτηση, πώς ασφαλίζεται εδώ η προστασία των ευάλωτων;