Βασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων 22/03/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων στις 22/03/2022, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς – Πρόγραμμα συνεισφοράς Δημοσίου σε ευάλωτους οφειλέτες μέχρι τη μεταβίβαση της κατοικίας τους στον φορέα απόκτησης και επαναμίσθωσης του κεφαλαίου Α΄ του μέρους δευτέρου του τρίτου βιβλίου του ν. 4738/2020 – Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών (ΕΕ) 2020/1151 και (ΕΕ) 2021/1159, νέος μειωμένος Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.), επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση ιδίως της ενεργειακής κρίσης και άλλες διατάξεις».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις :

-Κύριε Υπουργέ, είναι πράγματι 11 δισεκατομμύρια ευρώ τα κόκκινα δάνεια της πανδημίας; Εάν ναι, τι ακριβώς μέτρα θα ληφθούν.

– Συνεχίζοντας επί των άρθρων στο 21 στην παράγραφο 2, εάν δεν τηρηθούν οι προϋποθέσεις όπως εάν δεν πληρωθεί ένα μίσθωμα, παύει η συνεισφορά του δημοσίου. Δηλαδή, με απλά λόγια πετιέται ο ευάλωτος οφειλέτης στο δρόμο.

– Στο άρθρο 22 σε περίπτωση διακοπής της συνδρομής, εκπίπτει αναδρομικά η συνεισφορά του δημοσίου στην παράγραφο 2. Σημαίνει πως χάνουν οι τράπεζες το ποσόν και θα ζητηθεί από τον οφειλέτη, κατά την εκκαθάριση της πτώχευσης;

– Στο άρθρο 23, γιατί επιβάλλεται τόκος 2% στην επιστροφή των καταβληθέντων, σε περίπτωση έκπτωσης του οφειλέτη; Είναι τιμωρητικό; Εάν είναι λόγω πληθωρισμού, θα πρέπει να ορίζεται διαφορετικά.

– Στο άρθρο 27 που αφορά τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στο προϊόν απόσταξης των μικρών αποσταγματοποιών, έχουμε ήδη αναφερθεί, σημειώνοντας εδώ πως η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δώσει απαλλαγή σε κάποια ποτά, όπως το ρούμι που παράγονται σε υπερπόντια εδάφη της Γαλλίας, καθώς επίσης τα ποτά των περιοχών Μαδέιρα και Αζόρες της Πορτογαλίας έως το 2027.

– Η ερώτησή μας εδώ είναι εάν έχει διεκδικηθεί μια ανάλογη απαλλαγή για την Ελλάδα.
Υπάρχουν επιπλέον μέτρα αποθάρρυνσης των παραγωγών και καταστροφής αυτού του τομέα, εκτός από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, αφού περιορίζει την παραγωγή στα διήμερα αποστακτήρια.

– Το άρθρο 33 είναι θετικό, εάν αναφέρεται σε μικρούς ζυθοποιούς, σε μια δραστηριότητα πραγματικά μικρή, που βοηθάει τις τοπικές κοινωνίες και το τουριστικό προϊόν.

– Τα άρθρα 34 και 35 είναι πολύ γραφειοκρατικά, ειδικά για τους μικρούς παραγωγούς στην επαρχία.

– Στο άρθρο 41 η προσθήκη γγ΄, με την οποία συμπεριλαμβάνεται ως υποκείμενος ΕΝΦΙΑ ο μετά αποποίησης κληρονόμος, είναι κατά την άποψή μας ατελής, επειδή εμπεριέχεται ο κίνδυνος να επιβαρύνονται με ΕΝΦΙΑ μακρινοί συγγενείς που ενδεχομένως δεν γνωρίζουν την κληρονομιά, έτσι ώστε να την αποποιηθούν. Το αποτέλεσμα θα είναι να κινδυνεύουν να βρεθούν με καταχρεωμένες κληρονομιές και να κληθούν να πληρώσουν επιπλέον ΕΝΦΙΑ ή να οδηγηθούν σε δικαστικούς αγώνες για να απαλλαγούν.

– Το άρθρο 42 είναι μεν εύλογο, αλλά γιατί μόνο έως το 2023; Για να υποσχεθεί η Κυβέρνηση στις εκλογές πως εάν εκλεγεί θα το επεκτείνει; Δεν είναι όμως απαράδεκτο το ότι απαιτείται δελτίο επανελέγχου ή έκθεσης αυτοψίας ή πρωτοκόλλου αυτοψίας επικινδύνως ετοιμόρροπου κτιρίου; Δηλαδή, εάν κάποιος έχει πάθει σοβαρές ζημιές, έχει καεί η οικοσκευή του και το σπίτι του είναι ακατοίκητο προς επισκευή, θα πρέπει να πληρώνει κανονικά ΕΝΦΙΑ;

– Κατά την άποψή μας, θα πρέπει να απαλλαγεί οριζόντια ολόκληρη περιοχή για μία πενταετία, ανεξάρτητα από τις ζημιές, για να αναρρώσει οικονομικά, έστω με αυτό τον τρόπο.

-Στο άρθρο 44 απαλλάσσεται από τον ΕΝΦΙΑ το Υπερταμείο των Ξένων για τα πολλά ακίνητα που πήρε χωρίς αποτίμηση, ενώ πληρώνουν τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου χωρίς λόγο, αφού απλά μεταφέρονται τα χρήματα από τη μία τσέπη στην άλλη;

– Στο άρθρο 55 γίνεται ειδική αναφορά στο να περιλαμβάνονται κεφαλαιακές εταιρίες που το δημόσιο συμμετέχει με ποσοστό 100%. Ποιες είναι αυτές οι εταιρείες; Η ΕΕΤΑΑ; Είναι σωστό το ότι όχι μόνο δεν έχει αποτιμήσει και δεν έχει πληρώσει φόρους μεταβίβασης στα πάγια της, αλλά δεν επιτρέπει καν τον έλεγχό της που εκκρεμεί;

– Με το άρθρο 60 δίνονται φορολογικά κίνητρα για την απαλλαγή από δωρεές κινητών και από τη μεταβίβαση ακινήτων, όπου στην ουσία μια ΜΚΟ που δεν φορολογείται λαμβάνει χωρίς φόρους μεταβίβασης πάγια ή κινητά, ενώ στη συνέχεια θα μπορεί να δίνει κάποιες μετοχές ή να προσφέρει άλλου είδους ωφέλεια στους παραχωρητές. Όλα αυτά παρέχονται σε μια ελεύθερη επιχειρηματική ζώνη στη Θεσσαλονίκη, ελληνικών και αμερικανικών συμφερόντων, με ισχυρή εμπλοκή στο θέμα των Σκοπίων.

– Στο άρθρο 62 γιατί δεν δρομολογείται μια διάταξη που να λέει πως το Υπερταμείο κάνει ό,τι θέλει και δεν πληρώνει τίποτα; Έτσι θα αποφεύγαμε τις συνεχείς νομοθετήσεις προς όφελός του.

– Η πλέον εξοργιστική και χαριστική ίσως, ρύθμιση είναι αυτή του άρθρου 65, με την οποία μπορεί να παραχωρείται σε τουριστικά καταλύματα η απλή χρήση αιγιαλού παραλίας, όχθης ή παρόχθιας ζώνης χωρίς δημοπρασία. Πώς καθορίζεται το αντάλλαγμα, αφού δεν γίνεται διαγωνισμός;

Προηγούμενο άρθροΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ στη συγκέντρωση των υγειονομικών κατά της υποχρεωτικότητας
Επόμενο άρθροΘέμα: Προβλήματα ηλεκτροδότησης στην Παλαιά Φώκαια Αττικής