Βασίλης Βιλιάρδος – Ολομέλεια 22/09/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής στις 22/09/2022, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Κύρωση Συμφωνίας Τροποποίησης της από 2.2.2018 Σύμβασης Παραχώρησης σχετικά με τη χρήση και την εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένος Θεσσαλονίκης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία “ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.”».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις:

– Επειδή θέλουμε να είμαστε αντικειμενικοί, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε πως οι συνθήκες στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχουν βελτιωθεί, ενώ στο χρονικό διάστημα έως την παραχώρηση του υπολειτουργούσε δραματικά.

– Ειδικότερα, από την πλευρά του τουρισμού, υπολογίζεται πως το 2022 θα σημειωθούν πάνω από 60 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων, αν και η κρουαζιέρα δεν αποτελεί την πιο ελκυστική λύση λόγω του μικρού μέσου εσόδου σε σχέση με την αστική επιβάρυνση. Από εμπορευματικής πλευράς, όμως, έχει διαπιστωθεί σημαντική άνοδος των μεταφορών, ενώ παράλληλα έχουν βελτιωθεί τα οικονομικά στοιχεία της ΟΛΘ ΑΕ με καλύτερες και αυξητικές επιδόσεις σε σχέση με τον όρο με τον ΟΛΠ, τον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά, όπου υπήρξε επίσης αθέτηση υποσχέσεων με την αναθεωρημένη σύμβαση που είχε ψηφιστεί.

– Υπάρχουν, βέβαια, και αρνητικές εξελίξεις, αφού παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις τόσο στις μεταφορές εμπορευμάτων όσο και στην εξυπηρέτηση των διαφόρων επαγγελματικών κλάδων με αποτέλεσμα να δημιουργούνται εντάσεις που δυσχεραίνουν τις συναλλαγές και τη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Οι σημαντικότερες καθυστερήσεις παρατηρούνται στις φορτώσεις εμπορευματοκιβωτίων, που διακινούνται από το λιμάνι και από την πύλη 16 με φορτηγά αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα οι επαγγελματίες και οι συναφείς οργανώσεις τους να διαμαρτύρονται, αν και τελευταία υπάρχει κάποια βελτίωση.

– Εν προκειμένω, η ανάδοχος εταιρεία θα πρέπει να προσαρμοστεί άμεσα στις απαιτήσεις και να ενισχύσει τόσο το διοικητικό όσο και το λειτουργικό μέρος του λιμανιού, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της αγοράς.

– Ακόμη περισσότερο, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης λόγω της κεντρικής θέσης του θα πρέπει να εξελιχθεί σε σημαντικό εμπορευματικό κόμβο μεταφορών και logistics όχι μόνο στη Βόρεια Ελλάδα αλλά γενικότερα στη Βαλκανική και στην ευρωπαϊκή αγορά, σε έναν κόμβο δηλαδή συνδυασμένων μεταφορών στη Νοτιοανατολική, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να δρομολογηθούν άμεσα τα απαραίτητα έργα της νέας σιδηροδρομικής σύνδεσης του με την προβλήτα 6, επίσης της οδικής με την Εγνατία Οδό και με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ, η οποία είναι σε εξέλιξη μεν μετά από μία καθυστέρηση πολλών ετών, αλλά πρέπει επιτέλους να τελειώσει το 2023.

– Σημειώνεται πάντως ότι, ακόμη και αν λυθούν τα προβλήματα στο λιμάνι, δεν υπάρχει χωρητικότητα, για να προωθηθούν τα φορτία προς τα βόρεια λόγω της κατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου όπου συσσωρεύεται επιπλέον η κίνηση από τον ΟΛΘ.

– Γενικότερα, τώρα, οι τροποποιήσεις των παραγράφων 1.01 και 1.03 αναδεικνύουν τα προβλήματα των σημαντικών συμβάσεων παραχώρησης του ελληνικού δημοσίου, με την έννοια πως δίνεται απόλυτη ελευθερία και ευελιξία στους αναδόχους με την πιστή υποταγή στις απαιτήσεις τους και με την έλλειψη προβλέψεων ή και ενεργοποίησης ποινικών ρητρών.

– Θα επαναλαμβάνοντας τη διαφορά που έχει το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας από την αξιοποίησή της. Επειδή η Κυβέρνηση αναφέρεται συνεχώς σε αξιοποίηση, λέγοντας ψέματα ως συνήθως στους πολίτες.

– Εν πρώτοις, η λέξη ξεπούλημα που χρησιμοποιούμε εμείς δεν είναι δική μας, αλλά της Guardian από το 2015 σε άρθρο της για την Ελλάδα, η οποία χρησιμοποίησε τη λέξη fire sales, ξεπούλημα. Ξεπούλημα σημαίνει προφανώς καταναγκαστική στην ουσία εκποίηση σε εξευτελιστικές τιμές, κάτι που προϋποθέτει προηγουμένως τη χαμηλή εκτίμηση των περιουσιακών στοιχείων που θα ξεπουληθούν.

– Στο παράδειγμα τώρα των λιμανιών τα δέκα σημαντικότερα εκτιμώνται με αξία μόλις 50 εκατομμύρια στον Προϋπολογισμό του 2022, ενώ στον Απολογισμό του 2019 είχαν υπολογιστεί στα 120 εκατομμύρια, 120 εκατομμύρια το 2019, 50 εκατομμύρια το 2021.Από αυτό το παράδειγμα συμπεραίνεται ότι όχι μόνο εκτιμάει χαμηλά το Υπερταμείο τα λιμάνια μας –έχουν μεταφερθεί όλα στο Υπερταμείο για να τα ξεπουλήσει, εν προκειμένω η θυγατρική του, το ΤΑIΠΕΔ- αλλά είναι επιπλέον καταστροφικό ως προς τη διαχείρισή τους, αφού η αξία τους μειώνεται, όπως είπαμε από 120 εκατομμύρια το 2019 σε 50 εκατομμύρια το 2021.

– Όσον αφορά τώρα τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνουν οι επενδυτές, ιδίως για επενδύσεις, δεν τηρούνται σχεδόν ποτέ. Τουλάχιστον όχι εντός του χρονοδιαγράμματος που προτείνουν, συμφωνούν και υπογράφουν με τις κυβερνήσεις μας, όπως φάνηκε με τη σύμβαση του ΟΛΠ, τώρα με τον ΟΛΘ, αλλά και με πολλές άλλες.

– Δεν είναι αυτονόητο πως δεν θα μπορούσαμε ποτέ να συνεργαστούμε με κανένα από τα τρία κόμματα που κατέστρεψαν και συνεχίζουν να καταστρέφουν την Ελλάδα;

Προηγούμενο άρθροΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ – ΑΙΤΗΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ ΓΙΑ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΑΡΜΕΝΙΑΣ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Επόμενο άρθροΘέμα: Οι ορφανοί (τέκνα) & οι χαμηλοσυνταξιούχοι ως “όμηροι” μιας παρατεινόμενης αδικίας