Βασίλης Βιλιάρδος – Ολομέλεια 10/03/2022

Ο Βασίλης Βιλιάρδος, Βουλευτής Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής στις 10/03/2022, των σχεδίων νόμων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας:
Α. «Κύρωση του Μνημονίου Κατανόησης στον τομέα της Ενέργειας μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Υπουργείου Ενέργειας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων».
Β. «Κύρωση της Συμφωνίας – Πλαίσιο για την ίδρυση της Διεθνούς Ηλιακής Συμμαχίας».
Γ. «Κύρωση του Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Υπουργείου Νέας και Ανανεώσιμης Ενέργειας της Δημοκρατίας της Ινδίας για τη συνεργασία στον τομέα της νέας και ανανεώσιμης ενέργειας».

Έγιναν οι εξής παρατηρήσεις :

– Θα ξεκινήσουμε με το πρόβλημα που έχουμε με το συγκεκριμένο Υπουργείο σε σχέση με τις συμβάσεις που καταθέτει, με τα νομοσχέδια και με τις ερωτήσεις μας, έτσι ώστε να γνωρίζουν τουλάχιστον οι Έλληνες τι αντιμετωπίζουμε.

– Ειδικότερα, αφού αναλύσαμε τις τρεις σημερινές συμφωνίες στην Επιτροπή θέσαμε ερωτήματα, που όχι μόνο δεν απαντήθηκε κανένα, αλλά δεν μίλησε καν ο Υφυπουργός. Το ίδιο συνέβη σε επόμενη συνεδρίαση που αφορούσε μια σύμβαση του ΔΕΔΔΗΕ, της τάξης των 200.000.000, όπου ξανά δεν απαντήθηκε κανένα από τα ερωτήματά μας και δεν μίλησε καθόλου ο Υπουργός, γεγονός που σημαίνει πως η συζήτηση ήταν καθαρά προσχηματική.

– Σχετικά ανάλογη ήταν η στάση του δεύτερου Υφυπουργού σε επίκαιρη ερώτησή μας για τη ΛΑΡΚΟ, όπου αναλύσαμε διεξοδικά το θέμα και καταθέσαμε προτάσεις για την εξυγίανση της εταιρείας, έτσι ώστε να αποφευχθεί το ξεπούλημά της, σε μία εποχή που το νικέλιο ξεπέρασε την Τρίτη τα 100.000 δολάρια τον τόνο, ενώ η ΛΑΡΚΟ παράγει περίπου 18.000 έως 20.000 τόνους ετησίως. Είναι δε σε θέση να παράγει 3.000 τόνους κοβάλτιο, η τιμή του οποίου είναι στα 12.000 δολάρια.

– Το νικέλιο είναι απαραίτητο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και όχι μόνο, ενώ ήδη πριν τον πόλεμο η προσφορά του κάλυπτε οριακά τη ζήτηση, με αποτέλεσμα τη συνεχή άνοδο των τιμών του. Όλα αυτά είναι απαράδεκτα για ένα από τα σημαντικότερα Υπουργεία της χώρας μας σήμερα, ειδικά εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης που σε μεγάλο βαθμό είναι ευθύνη της Κυβέρνησης, κυρίως με κριτήριο τη βίαιη απολιγνιτοποίηση και το Χρηματιστήριο Ενέργειας.

– Όπως αναφέρθηκε δε το καρτέλ της ενέργειας κερδοσκοπεί και την πληρώνουν οι καταναλωτές, ενώ δεν δρομολογείται ούτε η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, όπως σε άλλες χώρες ύψους 0,70 σεντ το λίτρο βενζίνης και 0,41 στο λίτρο ντίζελ ούτε τον ΦΠΑ που το κράτος εισπράττει περισσότερα στις αυξημένες τιμές, ληστεύοντας κυριολεκτικά τους Έλληνες.

– Επιγραμματικά θα αναφερθώ στις συμβάσεις. Πώς είναι δυνατόν να τις ψηφίσει κανείς υπό τις παραπάνω προϋποθέσεις; Ποια εμπιστοσύνη μπορεί να έχει σε ένα Υπουργείο που δεν απαντάει σε τίποτα, ενώ έχει χάσει κυριολεκτικά τον λογαριασμό, που έχει αυξήσει κατακόρυφα την ενεργειακή μας εξάρτηση με τα τεράστια λάθη του, που ξεπουλάει τη ΔΕΗ και τα δίκτυα ενέργειάς μας σε μια εποχή που έχει ξεσπάσει ενεργειακή καταιγίδα;

– Συνεχίζοντας με τη σύμβαση για την ηλιακή συμμαχία, κινητήριες δυνάμεις είναι η Γαλλία και η Ινδία, ενώ στόχος της είναι η ανάπτυξη συστημάτων ηλιακής ενέργειας 1.000 γιγαβάτ. Εκτιμάται πως θα απαιτηθούν επενδύσεις ύψους 1.000.000.000.000 δολαρίων έως το 2030, χωρίς όμως να έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή της.

– Τι οφείλει βέβαια να κάνει κανείς; Να δει τη συγκεκριμένη σύμβαση ως γεωστρατηγικής σημασίας, όπως είναι ο δρόμος του μεταξιού της Κίνας. Εντούτοις, η Κίνα έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση, ενώ η παρούσα σύμβαση είναι μόνο θεωρία.

– Με δεδομένο τώρα το ότι οι άλλες πηγές ενέργειας γίνονται πολύ ακριβές για να μπορούν να επιχορηγούν τις ΑΠΕ, χωρίς να επιβαρύνεται η οικονομία, η κατάσταση δεν φαίνεται να καλυτερεύει, ενώ μπορεί μεν η τεχνολογία να βελτιώνεται, αλλά το κόστος όχι απαραίτητα. Για παράδειγμα, τα φωτοβολταϊκά απαιτούν πυρίτιο που υπάρχει κυρίως στην Κίνα και μετά στη Ρωσία, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι τιμές του από τις κυρώσεις.

– Συνεχίζοντας τη σύμβαση για την Ινδία, με την οποία θέλουμε να έχουμε καλές γεωπολιτικές σχέσεις, ο σκοπός είναι η προώθηση της συνεργασίας για την ανάπτυξη ΑΠΕ, ενώ αναφέρεται κυρίως σε ΑΠΕ από ηλιακή ενέργεια, από αιολική, από βιομάζα και βιοενέργεια, καθώς επίσης από μικρά υδροηλεκτρικά. Για εμάς έχουν ενδιαφέρον μόνο τα δύο τελευταία, ενώ δεν θεωρούμε χρήσιμα τα άλλα, τουλάχιστον όχι έτσι όπως δρομολογούνται στην Ελλάδα.

– Ολοκληρώνοντας με τη σύμβαση για τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα θυμίζουμε πως η Τουρκία, που δεν έχει καλές σχέσεις, εξασφάλισε πρόσφατα 10.000.000.000 δολάρια από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για την ενίσχυση της οικονομίας της.

Προηγούμενο άρθροΘέμα: Η Κυβέρνηση επιθυμεί την τιμωρία των ανεμβολίαστων υγειονομικών παρά τη μέχρι σήμερον προσφορά τους
Επόμενο άρθροΒασίλης Βιλιάρδος – Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου 10/03/2022